Iværksættere spilder tiden i deres søgen efter kapital

Afkast. Mange danske iværksættere burde forberede sig bedre, når de søger kapital. De går enten til den forkerte investor eller er alt for dårligt forberedte. Derfor sender ventureforeningen DVCA og Vækstfonden en guide til iværksættere på banen.

Mange iværksættere har potentialet til at folde vingerne ud på det globale marked. De har også viljen og evnerne.

Sidste år modtog vækstfirmaer og iværksættertalenter hele 2,5 mia. kr. fra venturefirmaer, og i dag er omkring 22 mia. investorkroner ude og arbejde hos vækstvirksomheder.

Men der er stadig iværksættere med stort talent, som ikke bliver lukket ind i varmen hos investorerne. De er ikke modne nok til at modtage kapitalen, og derfor takker investorerne nej. Det oplyser Ventureforeningen DVCA (Danish venture Capital Association) og Vækstfonden.

Forretningsplanen afgørende- Der er 1.001 ting, der skal på plads, når man starter virksomhed. Men iværkstættere skal altså huske at prioritere forretningsplanen meget højt, hvis det skal lykkes at få risikovillig kapital om bord, siger Gorm Boe Petersen, chefkonsulent hos DVCA.

Han suppleres af vicedirektør Rolf Kjærgaard fra Vækstfonden, der dagligt er i kontakt med dygtige danske iværksættere.

- Mange står lidt famlende i forhold til finansiering. De har ingen erfaring med det og går til den forkerte investor, fortæller Rolf Kjærgaard.

Denne fejldisponering, kan gå hen og skabe en forsinkelse af vækstplanerne for forretningen og koste dyre kroner. For afkastet afhænger typisk af "time-to-market" (hvor hurtigt man kommer på markedet med sit ny produkt).

For at hjælpe virksomhederne med at finde den rette type investor og forberede dem på de spørgsmål, investor vil stille, har de to organisationer sendt en ny guide på gaden, Venturekapital i Danmark, hvor går jeg hen?

- Som investor vil jeg gerne have svar, så man skal som iværksætter kunne svare, når investor for eksempel spørger, hvad det er for et problem, dit produkt løser, hvem dine konkurrenter er, hvordan du beskytter dig over for den konkurrence, hvordan du beskytter virksomhedens viden og så videre, forklarer Rolf Kjærgaard.