IKEAs kødboller hitter mere end møblerne

IKEA Danmark holder sig til planen og vokser med fire procent. Endnu bedre går det dog for varehusenes restauranter, hvor omsætningen det seneste år er vokset med 9 procent.

Dennis Balslev, administrerende direktør i IKEA Danmark, kører efter planen og leverer en omsætningsvækst på 4 procent i regnskabsåret 2013/2014 Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe

Danskerne strømmer stadig til IKEAs varehuse, men det seneste år har den svenske møbelkoncern haft mere succes med at sælge mad end møbler.

I hvert fald kan administrerende direktør for IKEA Danmark, Dennis Balslev, melde om en samlet omsætningsvækst på 4 procent hos IKEA Danmark, mens møbelkædens restauranter vokser med 9 procent i regnskabsåret 2013/2014. Og det er ikke tilfældigt. Restauranterne er nemlig en del af den samlede oplevelse, IKEA tilbyder deres kunder.

»Restauranterne går rigtig godt. Vi ser dem som en vigtig del af vores samlede forretning, hvor vi forsøger at skabe et miljø, hvor kunderne får en god oplevelse,« siger Dennis Balslev og forklarer, at IKEA-restauranterne er med til at holde kunderne i varehusene længere tid.

Kunderne er i det hele taget sat i fokus, når Dennis Balslev taler om IKEA Danmarks vækststrategi. Flere besøgende er blevet til kunder i det forgangne regnskabsår, og det skyldes ifølge direktøren blandt andet den bedre samlede oplevelse, kunderne får.

»Resultatet hviler på et skærpet fokus på kundernes behov før, under og efter et besøg i IKEA, og her er et varieret udvalg i restauranterne, ligesom faste lave priser, nærværende personale og et bredt sortiment med til at styrke kundens samlede oplevelse af et besøg i IKEA,« siger Dennis Balslev, som blev sat i spidsen for IKEA Danmark i 2013.

Og der har været plads til forbedringer. IKEA Danmark har været kritiseret for at have for få medarbejdere i tilspidsede perioder, og den kritik har Dennis Balslev forsøgt at imødekomme ved at ansætte næsten 200 ekstra medarbejdere, som i højere grad end tidligere skal være opsøgende over for kunder, der har brug for assistance.

Hvor meget IKEA Danmark har investeret i at opgradere serviceniveauet i varehusene, vil Dennis Balslev ikke ud med, men i løbet af de seneste fem år er der samlet investeret 2,1 milliarder kroner.

»Det er millionbeløb, der bliver investeret i at give vores medarbejdere de rigtige kompetencer,« siger Dennis Balslev.

Dog er størstedelen af investeringerne i det forgangne år gået til IKEA Danmarks nye varehus i Århus, som åbnede i sommer.

Mens antallet af besøgende i IKEAs fysiske varehuse er steget marginalt fra 10,4 millioner til 10,7 millioner er antallet af besøgende på IKEA.dk steget fra 20,1 millioner til 24,7 millioner.

IKEA Danmark ramte i regnskabsåret 2013/2014 en omsætning på i alt 3,4 milliarder kroner mod 3,3 milliarder kroner året før, og det kommende år forventer Dennis Balslev ligeledes fremgang. Her spiller medarbejderne igen en afgørende rolle.

»Det er vores vigtigste aktiv i målet om at skabe en bedre hverdag for vores kunder. Derfor vil vi også de kommende år investerer i flere medarbejdere på gulvet og i kompetenceløft for at klæde vores medarbejdere på til bedre kundemøder,« siger Dennis Balslev.

Det kommende år kan IKEA Danmarks kunder forvente et større udbud inden for soveværelser og badeværelser, som ifølge Dennis Balslev skal drive IKEAs vækst det næste år.

»Det er typisk de afdelinger, hvor kunden ønsker mere vejledning, så det er selvfølgelig en anden grund til at satse på at styrke kompetencerne,« siger Dennis Balslev.

Den stigende omsætning viser sig også positivt på resultatet før skat, som landede på 161,4 millioner kroner mod 121,7 millioner kroner året før.