Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Den første iPad kan købes i butikkerne i USA fra lørdag den 3. april, og den læseplade-lignende maskine er fra begyndelsen blevet omtalt som en potentiel redningsplanke for trykte magasiner, der er i krise i store dele af den vestlige verden. En af mulighederne på iPad er nemlig, at aviser og magasiner kan udkomme elektronisk i stedet for papir, hvilket fordbedrer aviserne indtjeningsmargin ganske betragteligt.
Det betyder så igen, at avishusene kan tilbyde produkter, der er grundige og overbliksskabende som aviser, men samtidig bruge alle nettets fordele. Derfor har medier som Wall Street Journal og flere andre hurtigt udviklet særlige abonnementsformer og det er disse, der nu er begyndt at afsløre deres priser. Det skriver Digi.no.
Wall Street Journal forventer eksempelvist at få 18 dollars for et månedligt iPad-abonnement, mens den trykte avis koster 29 dollars om ugen.
Hos magasinet Mens Health er det paradoksalt nok dyrere at abonnere via en iPad. Her skal man slippe fem dollars for at få det elektronisk på iPad, mens et trykt nummer i abonnement sjovt nok kun koster 2,5 dollars.
Endelig har Esquire offentliggjort, at de vil tage knap tre dollar for et magasin på iPad, i modsætning til kioskprisen på cirka fem dollars.
Dermed må det konstateres, at mediehusene kun i mindre grad har valgt at skubbe besparelsen videre til forbrugerne, omend det også må forventes, at priserne falder efterhånden som konkurrencen på iPad stiger.
Endnu er de danske priser på Apples iPad ukendte, men den kommer givetvis til at indgå i teleselskabernes kampagner på mobilt bredbånd, hvorved selskaberne giver tilskud.
I Danmark har både Berlingske Media og JP/Politikens hus udtrykt interesse for den kommende iPad.