Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Fremover bliver det Tony Posawatz, der kommer fra General Motors hybridafdeling, der skal få Henrik Fiskers hybridbil-drømme til at blive til virkelighed. Det skriver latimes.com.
Se billederne: Her er Fiskers nye supersedan
På trods af at Tom LaSorda nu får stjålet sin direktørstol er, han positivt stemt over for valget af Tony Posawatz. LaSorda siger ifølge latimes.com, at Posawatz er "den perfekte CEO for Fisker" og kalder ham "en produktorienteret fyr i en produktdreven virksomhed".
Samtidig meddeler virksomheden, at den vil rejse frisk kapital.
Fisker Automotive har allerede rejst over en milliard dollar fra private investorer. Derudover havde virksomheden tidligere adgang til billig statsgaranteret kredit som følge af, at den var udvalgt af til at være en af de grønne vækstvirksomheder, som Obama-administrationen gerne vil holde hånden under.
Men kreditaftalen er lige nu suspenderet, fordi Fisker Automotive ikke har kunnet leve op til en række aftalte deadlines i udviklingsarbejdet. Derfor må Henrik Fisker endnu en gang gå ud med hatten i hånden. Og det bliver endda ikke sidste gang.
"Vi rejser noget af kapitalen nu og noget mere på et senere tidspunkt," siger selskabets talsmand Ray Lane ifølge nyhedsbureauet Reuters.
Fisker Automotive er ikke kun presset på finanserne. Bilproducentens første bil, den eldrevne sportsvogn Fisker Karma, var meget lang tid om at komme i produktion.
Efterfølgeren, Fisker Atlantic, blev præsenteret før sommeren. I modsætning til Karma er der her tale om en stor familiebil, men den er ligesom Karma blevet slemt forsinket. Lige nu satser Fisker Automotive på at få Atlantic på gaden næste år, og det bliver Tony Posawatz store opgave at få det til at ske.