Hæderkronet dansk bildesigner fyrer topchefen

Den pressede danske bildesigner Henrik Fisker sætter en ny mand i chefstolen for at få kickstartet salget af sin kommende hybridbil.

Henrik Fisker Fold sammen
Læs mere
Foto: SAM MIRCOVICH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Fisker Automotive har fået sin tredje topchef på godt et halvt år. I begyndelsen af året var den danske medstifter - og verdenskendte bildesigner -  Henrik Fisker topchef. Han satte i februar Tom LaSorda til at styre biksen, men efter et halvår præget af store udfordringer har Fisker altså valgt at skifte hest.

Fremover bliver det Tony Posawatz, der kommer fra General Motors hybridafdeling, der skal få Henrik Fiskers hybridbil-drømme til at blive til virkelighed. Det skriver latimes.com.

Se billederne: Her er Fiskers nye supersedan

På trods af at Tom LaSorda nu får stjålet sin direktørstol er, han positivt stemt over for valget af Tony Posawatz. LaSorda siger ifølge latimes.com, at Posawatz er "den perfekte CEO for Fisker" og kalder ham "en produktorienteret fyr i en produktdreven virksomhed".

Samtidig meddeler virksomheden, at den vil rejse frisk kapital.

Fisker Automotive har allerede rejst over en milliard dollar fra private investorer. Derudover havde virksomheden tidligere adgang til billig statsgaranteret kredit som følge af, at den var udvalgt af til at være en af de grønne vækstvirksomheder, som Obama-administrationen gerne vil holde hånden under.

Men kreditaftalen er lige nu suspenderet, fordi Fisker Automotive ikke har kunnet leve op til en række aftalte deadlines i udviklingsarbejdet. Derfor må Henrik Fisker endnu en gang gå ud med hatten i hånden. Og det bliver endda ikke sidste gang.

"Vi rejser noget af kapitalen nu og noget mere på et senere tidspunkt," siger selskabets talsmand Ray Lane ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Fisker Automotive er ikke kun presset på finanserne. Bilproducentens første bil, den eldrevne sportsvogn Fisker Karma, var meget lang tid om at komme i produktion.

Efterfølgeren, Fisker Atlantic, blev præsenteret før sommeren. I modsætning til Karma er der her tale om en stor familiebil, men den er ligesom Karma blevet slemt forsinket. Lige nu satser Fisker Automotive på at få Atlantic på gaden næste år, og det bliver Tony Posawatz store opgave at få det til at ske.