Grønt lys for sponsorblogging

Der er givet grønt lys for kommerciel blogging med forbrugerombudsmandens godkendelse, der stempler betalte bloggere som lovlig markedsføring.

Næste gang du læser en blog, så kan indholdet være betalt af en virksomhed, der har betalt "bloggeren" for at omtale bestemte produkter positivt. For forbrugerombudsmanden har netop giver grønt lys for marketingbureauet Bloggerwave og godkender sponsorblogging.

"Det er lovlig markedsføring, når Bloggerwave betaler bloggere for at omtale bestemte produkter, ydelser etc. Sponsorblogging er ikke i strid med markedsføringsloven, så længe det i den sponsorerede omtale bliver oplyst, at den er betalt," lyder det i en pressemeddelelse fra Bloggerwave.

Godkendelsen gælder også for betaling af omtale på blogs stillet gratis til rådighed af et andet medie. Men godkendelsen bortfalder dog, hvis mediet, der stiller blogs til rådighed, har anført, at siden ikke må anvendes kommercielt.

Skulle en sponsoreret blogger omtale et produkt eller en ydelse uden at oplyse, at omtalen er betalt, kan det medie, der stiller bloggen til rådighed, dog ikke stilles til ansvar for at overtræde markedsføringsloven, så længe mediet kan godtgøre, at den sponsorerede blogger er blevet gjort bekendt med, at siden ikke må anvendes kommercielt.