Google i eksplosiv fremgang

Søgegiganten Google fortsætter sin ubønhørlige fremgang. I fjerde kvartal scorede Google en omsætningsfremgang på 17 procent.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Finanskrisen, der ellers har ramt resten af mediebranchen lige i mellemgulvet, går tilsyneladende helt uden om Google. Den amerikanske internetvirksomhed kunne således notere sig en omsætningsfremgang på 17 procent i fjerde kvartal i forhold til samme kvartal året før.

Det var en fremgang, der oversteg markedets forventninger, men markedet sendte alligevel aktien ned.

Google omsatte i alt for 6,.69 mia. dollars i kvartalet - hvilket gav Google et overskud på 1,97 mia. dollars i kvartalet. Dette skal ses i forhold til, at Google i samme kvartal et år tidligere kun præsterede 381 millioner dollars.

Søgemaskinen spænder efterhånden vidt over stribevis af forskellige forretningsområder, men den eneste væsentlige indtægtskilde er fortsat annoncer. Her har Google tilsyneladende knækket koden til konstant fremgang med de særlige kontekst-sensitive annoncer, der tilpasser sig brugerens adfærd. Søger man fx på 'cykel', dukker der automatisk annoncer for cykelhandlere op, ligesom at indholdet i de mails, Gmail-brugerne modtager, styrer hvilke annoncer, der vises i Gmail.

Google, der torsdag lancerede navigeringstjenesten Gadevisning i Danmark,er dog som noget ganske nyt begyndt at sælge telefoner også. For nyligt begyndte selskabet nemlig ganske revolutionerende at kaste sig ind i mobil-distribution, da Google valgte selv at være den eneste forhandler til den HTC-producerede Google-telefon, Nexus One.

På mange områder er Google en stadigt stærkere konkurrent til giganten Microsoft, og Google roder i disse dage med selskabets første styresystem, der bliver en helt ny måde at tænke styresystemer på.

For nylig valgte Google at kaste sig ud i en kamp mod censur i Kina, da Google nægtede at fortsætte med at censurere sine søgeresultater i landet. Effekten af dén kamp er dog endnu ukendt.