Glunz & Jensen nedjusterer efter skidt andet kvartal

Glunz & Jensen, der leverer udstyr til den grafiske industri, kan se tilbage på et skidt første halvår 2015/16, hvor selskabet er blevet ramt af betydelige udviklingsomkostninger samt skærpede markedsvilkår på flexo-området.

I første halvår omsatte Glunz & Jensen for 153,2 mio. kr. mod 157,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Liliendahl

Som konsekvens nedjusterer selskabet forventningerne til hele regnskabsåret.

- Regnskabsåret 2015/16 har budt på et pænt første halvår i offsetforretningen, hvor ordreindgang og omsætning er stigende. Fremgangen udlignes dog desværre af skærpede markedsforhold på flexo, som presser vores omsætning og indtjening, siger administrerende direktør Keld Thorsen fra Glunz & Jensen i regnskabet.

- I første halvår har vi således oplevet et fald i flexo-omsætningen på 28 pct. i forhold til samme periode året før. Derfor er det centralt, at vi fortsat målrettet arbejder på at øge salget i flexo samt at øge indtjeningen blandt andet gennem nedbringelse af vores produktions- og kapacitetsomkostninger, tilføjer han.

Glunz venter nu en omsætning i hele regnskabsåret på 290-310 mio. kr. og et EBITDA-resultat på 10-15 mio. kr., mens det tidligere ventede en omsætning på 300-320 mio. kr. og et EBITDA-resultat på 20-25 mio. kr.

I første halvår omsatte Glunz & Jensen for 153,2 mio. kr. mod 157,1 mio. kr. i samme periode sidste år. Nettoresultatet var et underskud på 6,1 mio. kr. mod et minus på 0,7 mio. kr. i første halvdel af regnskabsåret før.

Ses der isoleret på andet kvartal, faldt omsætningen til 76,4 mio. kr. fra 87,7 mio. kr., mens kvartalet gav et underskud på 4,7 mio. kr. mod et overskud på 1,5 mio. kr. i andet kvartal af 2014/15.

Omsætningen i flexo udgjorde i 2. kvartal 13,2 mio.kr. mod 25,1 mio. kr. i samme kvartal året før.

- Det markante omsætningsfald var således fortsat drevet af betydelig intensiveret konkurrence og strukturelle ændringer i markedet, der betyder, at pladeproducenter ikke i samme omfang som tidligere medleverer fremkaldere som del af deres konsumaftaler, skriver Glunz & Jensen.