Giganter i kapløb om at dække kloden med wi-fi

Giganter som Facebook og Google investerer massivt i ny teknologi for at få forbundet de godt fire milliarder mennesker, der endnu ikke er koblet på internettet. Men ikke alle er lige begejstrede for giganternes kapløb.

Facebook og Google logo. Fold sammen
Læs mere

Det er ikke gode ideer, der mangler, når internetgiganterne Google og Facebook løber om kap for at få deres tjenester bredt ud til fjerne landsbyer på nye vækstmarkeder som Indien, Sydafrika, Tanzania og Ghana.

De to mastodonter har nemlig efterhånden opbrugt deres ekspansionsmuligheder i de vestlige lande. I dag har 3,2 milliarder mennesker ifølge Facebook adgang til internettet. Men 4,1 milliarder mennesker har stadig ikke internetadgang. Mange af dem bor i fattige og afsondrede dele af verden, og det er dem, Facebook og Google ser langsigtede forretningsmuligheder i at nå ud til.

Netadgang via en ballon

Google satser blandt andet på »Project Loon«, som går ud på at sende balloner med kommunikationsudstyr op i stratosfæren og etablere et kommunikationsnetværk, som i princippet skal kunne dække hele den sydlige halvkugle. Nede på jorden kan man så få internetadgang via sin smartphone, tablet eller computer. En ballon kan holde sig i luften i cirka 100 dage.

Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, har etableret organisationen Internet.org, hvis formål er at udbrede nem og billig internet­adgang til hele verden. I Afrika forsøger Facebook sig blandt andet med soldrevne droner og opsendelse af egne satellitter. Samtidig forsøger Facebook at adressere et andet problem, nemlig at mange mennesker i Afrika og lande som Indien ikke har råd til at betale for at koble sig op på nettet i længere tid ad gangen.

Facebook har lanceret projektet »Free Basics«, som giver folk gratis adgang til en række tjenester på nettet, heriblandt Facebook og Facebook-ejede Whatsapp. Ifølge Washington Post menes omkring 15 millioner mennesker i 37 lande, heraf én million i Indien, at bruge »Free Basics«.

Projektet har imidlertid mødt kritik, fordi det kun leverer gratis adang til udvalgte tjenester. Det er en begrænsning af adgangen til det frie internet, mener kritikere i blandt andet Indien, hvor regeringen har bedt Facebook undlade at markedsføre tjenesten indtil videre.

Debatten har dog ikke afskrækket danske Bluetown, som håber på langt sigt at kunne levere gratis tjenester betalt af regeringer, FN og aktører som Google og Facebook på de netværk, virksomheden har ambitioner om at opbygge i blandt andet Indien og Tanzania.

»Der er forholdsvis skrappe regler for netneutralitet. Det har vi senest set i Indien med Facebook. Man skal huske på, at det system, der står ude i landsbyerne, er et åbent system. Det indhold, vi vil lægge ud til dem, vil typisk være gratis og en stor hjælp for landet til at få opbygget en infrastruktur,« siger virksomhedens administrerende direktør, Peter Ib.