Gigant vil hælde gas på danske biler

Forsyningen af energi er i massiv omstilling, og nu melder tyske E.ON sig klar til at levere gas til biler i Danmark. I første omgang gælder det den tunge vejtransport med busser og lastbiler.

Foto: PATRIK STOLLARZ
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Man kan praktisk talt ikke se forskel på bilerne. De drejer ens, kopholderen sidder samme sted, og højre pedal sender dig fremad i samme tempo. Forskellen på en gasdrevet og dieseldrevet bil gemmer sig kun under tankdækslet, hvor du i stedet for diesel pumper gas ombord.

»Vi tror på, at det er noget, der kommer til Danmark. Til at begynde med bliver det på den tunge trafik som busser, lastbiler og måske også varevogne,« siger adm. direktør i E.ON Danmark, Tore Harritshøj.

E.ON er en sand gigant på energiområdet med sine 79.000 ansatte og omkring 35 millioner kunder i Nordamerika, Europa og Rusland. I fremtiden bliver danske buspassagerer måske nogle af de kunder, for E.ON satser på, at Danmark udskifter tunge dieselmotorer med grønnere gas. Den udvikling har taget fart i Sverige de senere år, hvor E.ON har både tankstationer og produktion af biogas. Det bliver Danmark også nødt til, siger Tore Harritshøj, mens han viser rundt på et biogasanlæg i Malmö.

»Elbiler kan ikke klare den tunge trafik inden for en overskuelig fremtid. Hvis man på kort sigt vil have en mere miljøvenlig transportsektor, så må det blive på gas,« siger han.

Med rundt på turen i Sverige er også den danske handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr (SF). Hendes opgave er at hente flere investeringer til Danmark, og hun er meget positiv over for E.ONs planer i Danmark.

»Generelt har vi været langsomme til at diskutere omstilling af vores transportsektor. I mange år har vi haft fokus på elbiler, og det skal vi også fortsat have, men vi må have flere muligheder,« siger ministeren.

Det seneste energiforlig afsætter en pulje på 20 millioner kroner til at gøre den danske transportsektor grønnere, og Pia Olsen Dyhr lægger ikke skjul på, at nogle af de penge fint kan bruges på at etablere gastankstationer. Brugen af biogas i tanken er nemlig godt for Danmarks samlede CO2-udledning, der skal bringes ned inden 2020.

Alene i Sverige kører der 45.000 biler på methangas, der kan produceres på en lang række affaldsprodukter. Et af dem kan nemt være gylle, og det har Danmark i overflod fra den store produktion af husdyr i landbruget. Trods massiv støtte til biogas mener E.ON, at gas til køretøjer er pålagt afgifter, der hindrer udbredelsen af bilerne i Danmark. Her træder regeringen mere varsomt.

»Det vigtigste er, at vi har en CO2-vurdering i vores afgiftssystem. Vi har ikke planer om at lægge hele systemet om, men der ligger nogle elementer i energiforliget i forhold til biogas, der skal diskuteres,« siger Pia Olsen Dyhr.