Fra fugl til fisk for DFDS’ Niels Smedegard

Niels Smedegaard havde aldrig arbejdet med shipping, da han tiltrådte som chef for DFDS. Men lige siden har rederiet leveret solide resultater på et kriseramt europæisk marked.

DFDS-chef Niels Smedegaard er ikke uvant med at lægge arm med modparter, men der skal mere til at slå ham ud af kurs. PR-foto
Læs mere
Fold sammen

Det er gået fra fugl til fisk for Niels Smedegaard, der efter en lang karriere i luftfartens forskellige afkroge i 2006 havnede på topposten hos DFDS.

Fra hjørnekontoret med den imponerende udsigt over Københavns Nordhavn har den rolige topchef lagt arm med svenske speditører, den mægtige Eurotunnel og senest en flok rebelske franske sømænd i Calais. Alt i mens han har styret DFDS sikkert gennem et kriseramt periode i det recessionsprægede Europa.

Ivar Samrén igen-igen

Vejen til DFDS begyndte i Danmark og nåede forbi Schweiz og USA, inden Niels Smedegaard vendte hjem til fødelandet igen. Bindeleddet, der får historien til at hænge sammen, hedder Ivar Samrén.

I 1990 var den svenske bestyrelsesformand for DFDS nemlig adm. direktør i SAS Service Partner, der delte kontor med SAS’ danske finanskontor, hvor en ung Niels Smedegaard arbejde.

»Ivar mente, at jeg havde brug for et »rigtigt« job, så han ansatte mig i 1990 som finanschef med ansvaret for bl.a. køb og salg af virksomheder,« har Niels Smedegaard tidligere fortalt.

Derfra gik det videre til Swiss Air og senere schweizernes cateringselskab Gate Gourmet, hvor han som finansdirektør var chefforhandler og arkitekten bag opkøb i hele verden.

I 2000 gik turen til den anden side af Atlanterhavet og Gate Gourments selskab, E-gate Matrix, der solgte IT-løsninger til cateringselskaber.

Seks år efter var det tid til at vende hjem, mente Ivar Samrén, der lokkede Niels Smedegaard til posten som topchef i DFDS.

Her lancerede han prompte en omlægning af rederiet, efterfulgt af en omstrukturering med mere fokus på passagererkunder med markant øgede resultater til følge.

Folk, der kender ham, karakteriserer ham som en ydmyg og ekstremt planlæggende mand, der viser det gode eksempel som leder ved at være den, der kommer først og går sidst og kan motivere medarbejderne til at yde en ekstra indsats.

»I Schweiz lærte jeg ydmyghed som leder, i USA lærte jeg vigtigheden af at få tingene gjort og nå resultater, mens jeg i Danmark lærte værdien af at få medarbejderne med i processen. Jeg synes, at kombinationen af disse ting præger DFDS i dag,« har han tidligere sagt.

Holder kursen

Niels Smedegaard er kendt for ikke at vælge de lette løsninger og for en stædighed, der gør at kursen altid bliver holdt som planlagt.

Med købet af Norfolkline i 2010 voksede DFDS markant, og siden har DFDS kastet sig ind i en boksekamp uden handsker om Den Engelske Kanal. Fremtiden byder på nye opkøb, har han tidligere meldt ud, men ikke før den rigtige kandidat viser sig i horisonten.