Flyvefærdig Eventbuizz sætter kursen mod udlandet

Danske Eventbuizz har bevist værdien af sit cloud-baserede system, som både arrangører og deltagere ved messer og konferencer kan trække på. Ny direktør skal få virksomheden til at lette.

Thomas Glen Rimington har tegnet Jubii.dk i nogle år – og det med stor succes. Nu er han klar til at springe ud i iværksætterdrømmen med Eventbuizz. Foto: Nikolai Linares Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det danskudviklede messe- og konferencesystem Eventbuizz har medvind. På trods af, at virksomheden bag blot er en lille startup, er kunderne begejstrede, og det har fået holdet bag Eventbuizz til at tage beslutningen:

Nu skal virksomheden rulles ud, skaleres og vende blikket mod det store udland.

For at gøre visionen til virkelighed har de tre stiftere af About Mobile Aps, der er virksomheden bag Eventbuizz, gaflet portal- og media-virksomheden Jubiis topchef, Thomas Rimington, til at lede udviklingen som administrerende direktør. Rimington starter efter sommer, og han lægger ikke skjul på, at det er Eventbuizz-produktet, der har gjort udslaget for ham.

»Én ting er, at Eventbuizz har et produkt, som ingen andre i Norden kan matche lige nu. En anden er, at der er et kæmpestort globalt perspektiv, og en tredje er, at virksomhedsstifterne er meget professionelle. Jeg har en tro på, at det her kan blive en kæmpesucces,« siger Thomas Rimington.

Eventbuizz er et cloudbaseret system, der skal gøre det nemt og overskueligt at arrangere en messe eller konference, og som skal give overblik med hensyn til deltagerne – hvem de er, hvad deres præferencer er m.m. Derudover er Eventbuizz et redskab, som deltagerne kan bruge interaktivt til bl.a. at kontakte andre deltagere, være med i realtime afstemninger m.m.

Konceptet har ikke mere end et par år på bagen. Virksomheden About Mobile blev stiftet for tre og et halvt år siden af Jens Peter Weinreich, Muhammad Kashaf Idris og Faizan Akbar. Eventbuizz er ét ud af en mindre række smartphone-apps, som virksomheden har forsøgt sig med, og den har nu vist sig så succesfuld, at den nu fylder det hele.

Kunder som Nordea, DJØF og ingeniørforeningen IDA har allerede brugt Eventbuizz og tilbagemeldingerne fra dem er blandt de udslagsgivende faktorer, der har gjort, at de tre stiftere nu har valgt at slå til. Derfor er der også blevet hentet ny kapital. Udover stifternes midler har Vækstfonden ydet et lån, og derudover har en række business angels kastet frisk kapital i konceptet – og én af dem er den nye direktør, Thomas Rimington.

Medstifter Jens Peter Weinreich forklarer, at erfaringerne fra de hidtidige kunder og fra investorer gør, at holdet bag Eventbuizz har valgt at satse på at komme ud i Europa med produktet hurtigst muligt.

»Vi tænker internationalt. Vi har selvfølgelig et fodfæste i Danmark, og vi begynder på hjemmemarkedet, men så hedder det Norge og Sverige først i det nye år. Vi skal også sydpå og drejer nok også til højre på et tidspunkt, men det bliver nok Tyskland først,« siger han og tilføjer:

»Det er nogle store mundfulde, men vi har også store ambitioner. Og vi er overbeviste om, at vi har en plads i markedet. Det er også det, investorerne er gået ind på.«

Sagen er ifølge Jens Peter Weinreich, at Eventbuizz’ koncept er foran konkurrenterne. Der findes ifølge ham lignende systemer, men ikke noget, der er så langt fremme som Eventbuizz, når det kommer til funktionalitet og brugervenlighed.

Baggrunden for den stærke position på den teknologiske side, mener medstifteren, skal findes i kontakter. Nærmere betegnet de to andre medstifteres. For Muhammad Kashaf Idris og Faizan Akbar har pakistanske rødder.

»Det betyder, at vi har fået os en fantastisk udviklingsmuskel i Pakistan, som gør os i stand til at få tingene til at ske meget hurtigt – og inden for et stramt budget. Vi kan eksperimentere med ting, som andre ikke kan, da det vil tage for lang tid. Det betyder, at vi lige nu er frontrunners globalt. Vi er et hestehoved foran de amerikanske spillere,« siger han.

Nu har Jens Peter Weinreich og de øvrige stiftere så hentet Jubiis direktør ind til at løfte virksomheden til næste niveau. Thomas Rimington skal med sine erfaringer fra en teknologidrevet virksomhed, der har været tvunget til at skulle reagere hurtigt på trends og markedsudviklinger, vise vejen.

Han er p.t. tryg ved den finansielle situation. Der er penge til drift og den næste fase, forsikrer han om. Han har selv penge i projektet, men han gør det også klart, at det er af mere end finansielle årsager, at han har kastet sig ind i projektet. Thomas Rimington gør det klart, at han tror på produktet – og at det er grundstenen i hans interesse.

»Det er i virkelighedens verden. Produktet findes. Det virker, det er afprøvet, det bliver brugt og det får ros. Vi er fuldt finansieret og lidt til. Nu er vi i fasen, hvor vi skal have produktet ud over rampen,« siger han og tilføjer:

»Vores ambitioner rækker længere ud end Danmark, og det kan godt være, det betyder, at vi får brug for mere kapital på et tidspunkt, men det er ikke aktuelt lige nu. Det tager vi, som det kommer. Jeg er ikke bekymret. Vi har været i kontakt med flere investorer, der gerne ville være med, men som vi har måttet sige nej tak til. Vi lukker for tilgangen lige nu. Det er jo også positivt.«