Jubii nu på stabil overskudskurs

Nye ejere og en forretningsmodel, der giver pote. Efter 18 år ser danske Jubii ud til at kunne levere årlige overskud.

Portalen Jubii.dk har efterhånden 18 år på bagen. Først for et par år siden er det lykkedes ledelsen at få gjort virksomheden profitabel. Foto: Mikkel Møller Jørgensen Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Jubiis nye topchef bliver den hidtidige kommercielle direktør Martin Schradieck. Han er overbevist om, at Jubii har fundet den rigtige retning, og at 2013-overskuddet på omtrent ti millioner kroner bliver fulgt op af lignende tal for indeværende år.

»Udviklingen er kørt videre i år, og det vil undre mig, hvis ikke vi kommer med et 2014-resultat, der er på niveau med eller bedre end sidste år,« siger han.

Martin Schradieck er sikker på, at Jubii, der har 18 år på bagen, nu har fundet en holdbar forretningsmodel for virksomheden fremadrettet. Det blev bevist med et overskud på ca. fem millioner kroner i 2012 og det dobbelte året efter.

Det er lykkedes at få en profitabel forretning ud af begge viksomhedens ben, der er portal- og mediaforretningen. Specielt med hensyn til sidstnævnte forsøger Jubii at være på forkant med udviklingen. Og det, mener Martin Schradieck da også, er lykkedes.

»Vi forsøger at være innovative omkring produktudviklingen. Vi har blandt andet været med i front, når det gælder RTB, eller Real Time Bidding, også kendt som annoncebørser. Vi skal have et setup, som sørger for, at vi hele tiden får den højest mulige pris for annoncepladsen. Og det har vi været dygtige til,« siger han.

Kort før årsskiftet blev den i dag 20 mand store virksomhed Jubii overtaget af mediekoncernen Nordjyske Medier. Arbejdet med at sy jubii ind i koncernen er stadig i gang. Fordelene ved at være end del af noget større er dog åbenlyse for den nye Jubii-topchef.

»Det bliver spændende at se. Vi har jo tidligere været en lille hurtig speedbåd, som var nem at navigere med, men som også kunne ramme muren. Nu er vi så en del at et større skib, der har flere kræfter. Nordjyske virker fremadsynet med sin strategi. Og jubii bliver en central del af strategien, så det bliver spændende at se den folde sig ud,« siger Martin Schradieck.