Fladskærmsgiganter går sammen

Tredje samarbejde blandt giganterne på få uger, efterhånden som konkurrencen skærpes. Frem for alt skal mangelen på skærme overvindes.

Efterspørgselen på fladskærme er enorm, og det kniber for producenterne at følge med. Derfor går de nu sammen. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Giganterne i fladskærmsverdenen slutter sig sammen for at kunne klare sig i den stedse hårdere konkurrence.

Matsushita, Hitachi og Canon har i juledagene besluttet at arbejde sammen om LCD-fladskærme til fjernsyn og computere - på samme måde som japanske Sony og sydkoreanske Samsung har gjort det, og som Sharp og Toshiba for en uge siden meddelte, at de vil gøre.

Matsushita, Hitachi og Canon håber, at de sammen kan forbedre kvaliteten af produkterne og billedet på skærmene mærkbart. Samtidig skal samarbejdet gøre det lettere for Hitachi at rydde op i en underskov af underselskaber, mens Matsushita og Canon satser på at kunne tjene mere på netop LCD-fladskærme, end de gør i dag.

Et væsentligt problem for alle producenter er overhovedet at kunne følge med efterspørgselen.

Konkret træder Matshushita og Canon den 31. marts 2008 ind som medejere af Hitachi Displays Ltd. De to får 50 procent af ejerskabet, Hitachi beholder resten. Firmaet producerer små og mellemstore LCD-skærme.

Toshibas aftale med Sharp betyder, at Toshiba køber en stor mængde LCD-skærme.

Sony dropper baggrundsbelyste skærme

Sony, som blandt andet står bag spillemaskinen Playstation, meddelte i julen, at selskabet vil ophøre med at producere baggrundsbelyste fjernsynsskærme, en særlig fladskærmsteknologi, som var forventet at skulle give LCD- og plasmaskærme konkurrence. I stedet vil Sony koncentrere sig om at producere skærme med flydende krystaller (LCD) og den nye OLED-teknologi, som sparer energi, men som endnu er alt for dyr at producere i store størrelser.

På et halvt år frem til september har Sony tabt 60 milliarder yen (2,7 milliarder kroner) på sin TV-produktion, og i oktober sænkede Sony forventningerne til årets salg af OLED-skærme med 43 procent til 400.000. Til sammenligning venter Sony at sælge 10 millioner LCD-skærme på et år frem til marts 2008.

Hitachi har tidligere droppet de baggrundsbelyste skærme.