Ekstreme kreditkort vælter frem

Tidligere kunne ultrarige personer kun få ”the Black Card” som bevis på, at de er mere end almindeligt vilde med at bruge penge. I dag kan man vælge mellem en lille håndfuld eksklusive kort med enorme kreditter og tilhørende luksustilbud.

Foto: Scanpix
“The Black Card” er et luksusikon. Ud over at den lykkelige ejermand opnår en masse eksklusive fordele, så ser det også sejt ud, når man tager det op af pungen. Kortet er nemlig lavet af titanium, hvilket giver en helt speciel lyd, når man smider det på disken.

Kortet udstedes af American Express og hedder i virkeligheden ”The Centurion Card,” men er i folkemunde altså kendt som ”The Black Card” – på grund af farven på kortet.

”American Express’ kort er i sin helt egen liga,” siger Robert McKinley, adm. dir. hos kortportalen CardWeb.com, til CNNMoney.com.

Udover prestige får man som indehaver af ”The Black Card” rettigheder til en masse ekstreme luksusfordele. American Express holder antallet af kortholdere hemmeligt, men det anslåes, at omkring 17.000 kort i øjeblikket er på markedet.

Og mange flere er interesserede i at eje et kort. En undersøgelse blandt amerikanere med en minimumsformue på 25 mio. kr. og en årlig indkomst på 1 mio. kr. viser ifølge CNNmoney.com, at de opfatter ”The Black Card” som det mest prestigefyldte af slagsen.

For at kvalificere sig til at få et kort, skal man tjene mindst 1,35 mio. kr. om året. Man betaler et engangsbeløb på 27.000 kr. for at få kortet, og det årlige gebyr ligger på 13.500 kroner. Til gengæld er kreditten rentefri, så længe ejeren kan dække overtrækket på månedlig basis.

Ekstrafordelen ved ”The Black Card” er bl.a., at man får tildelt en personlig assistent, som hjælper med bl.a. reservationer, at planlægge events og forsøge at få fat i f.eks. udsolgte koncertbilletter. Og i de største modehuse får man retten til en personlig assistent – hvis man ringer forud og siger, at man er på vej.

Ejerne af kortet får også specielle invitationer til events, hvor man bl.a. kan komme ud og spille golf med Tiger Woods dagen før US Open, eller få en flyvetur med astronauten Buzz Aldrin. (Man betaler dog for disse oplevelser.)

Dog, skriver CNNMoney.com, er den primære fordel ved at eje et Black Card, at man opnår prestige. En kortholder fortæller til nyhedssitet, at han aldrig har brugt nogle af tilbuddene, men blot nyder at have selve muligheden for at få fordelene.

Selv om ”The Black Card”, der blev lanceret i 1999, stadig er det mest prestigefyldte, står en række udfordrere klar i kulissen.

I juni lancerede Bank of America sit APR Accolades Card, som har services, der minder om The Black Card. Kreditmaksimum er 500.000 dollar, omkring 2,7 mio. kroner, mens det årlige gebyr ligger på 1.600 kr. Ved at eje kortet opnår man bl.a. rabatter på rejser, får en privat assistent som med the black card og tilbydes golfture med den tidligere basketballspiller Michael Jordan.

Og i denne måned lancerede Citigroup sit Chairman American Express kort udelukkende for kunder hos Smith Barney og Citi Private Bank. Det tilbyder lignende services som personlig assistent, gode flybilletter eller arrangementer, hvor man kan bruge et privatfly. Det årlige gebyr er her 2.700 kroner.

Den største konkurrent til The Black Card er dog stadig ”The Stratus Rewards Visa,” der også er kendt som ”The White Card.” Dette kort kan man kun få, hvis man bliver anbefalet eller nomineret af et andet medlem. Det årlige gebyr er 8.000 kr. Men så kan man også få rabatter på privatfly og luksusvarer, ligesom man modtager luksusgaver.

I Storbritannien har kortet “Coutss & Co.s World Card” været på markedet i mange år. Dette ekstremt eksklusive kort er kun tilgængelig for de kunder i banken, som har et indestående på mindst 5,5 mio. kr. i den samme private bank, hvor dronning Elizabeth er kunde. Kortet koster 3.700 kr. om året i gebyr, men så får man også adgang til VIP-lounges i lufthavne og private shopping-assistenter i udvalgte eksklusive butikker.