Efter lang nedtur: Dansk smykkegigant stiger voldsomt på børsen

Pandoras aktiekurs har de seneste år taget turen mod bunden, men mandag steg aktien med knap 12 procent, efter at smykkeselskabet fremlagde foreløbige regnskabstal.

Salget i Pandoras butikker er ikke faldet så meget, som investorerne havde frygtet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang/Ritzau Scanpix

Pandora-aktien har de seneste år fået det ene store milliardsmæk på børsen efter det andet og er på tre år faldet med mere end 65 procent.

Men mandag tog investorerne pænt imod Pandoras regnskabstal, og de sendte aktien op med knap 12 procent. Det skete, efter at smykkeselskabet kunne fremlægge foreløbige regnskabstal for fjerde kvartal 2019.

Tallene for de sidste tre måneder er i tråd med selskabets forventninger til året. Salget i selskabets eksisterende butikker faldt i kvartalet med fire procent, mens det for hele året faldt med otte procent.

Pandoras markedsværdi er skrumpet med 70 milliarder kroner

Så sent som i november 2019 tog Pandora-aktien et ordentligt dyk, da selskabet fremlagde et skuffende regnskab for tredje kvartal, hvor resultaterne var dårligere end analytikernes forventninger, og hvor selskabet nedjusterede forventningerne til 2019.

Selv om Pandora mandag er steget med knap 12 procent, er der stadig langt fra de glade Pandora-dage i årene efter 2012, der bød på tocifrede vækstrater og en højtflyvende aktiekurs, til den situation, som det danske smykkeselskab står i i dag.

For tre år siden lød markedsværdien på knap 100 milliarder kroner, men efter et svigtende salg og mistillid fra investorerne er Pandora på tre år blevet omkring 70 milliarder kroner mindre værd på børsen.

Pandora har haft svært ved at finde vækstmelodien de seneste tre år, og 2018 bød på to nedjusteringer, en halveret aktiekurs og butikker med et faldende salg. Det kostede samme år topchef Anders Colding Friis jobbet.

Han blev i foråret erstattet af svenske Alexander Lacik, som blev sat til at eksekvere den toårige genopretningsplan, Programme Now, der skal få det vigende salg til at funkle igen. Pandora er blandt andet i gang med at modernisere butikkernes udseende, lancere nye smykkekollektioner og har skruet op for markedsføringen, alt imens smykkegiganten forsøger at skære i omkostningerne.

Smykkeselskabet offentliggør det fulde årsregnskab 4. februar.