Dronningen har åbnet afrikanske døre for danske virksomheder: »Der er et gigantisk, overset potentiale«

Et år efter at dronning Margrethe besøgte Ghana med en delegation fra dansk erhvervsliv, melder virksomheder om succes i det vestafrikanske land. Der er stadig visse udfordringer, men potentialet er massivt, lyder opfordringen. Også Dansk Industri ser et uforløst potentiale for danske virksomheder.

Margrethe
Dronning Margrethe besøgte i 2017 Ghana på sit første officielle besøg i Afrika. Med på rejsen var en delegation af danske virksomheder, der siden har haft stor succes med at gøre forretninger i landet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard/Ritzau Scanpix

Mellem bølger og hvidt sand og med udsigt til det sydlige Atlanterhav ligger Fort Christiansborg. Det hvide fort blev bygget med sten fra Danmark i 1660erne, og var i mange år Danmarks hovedsæde på Guldkysten.

Den stærke historiske forbindelse mellem Ghana og Danmark var en af årsagerne til, at dronning Margrethe i 2017 besøgte netop Ghana på sit første statsbesøg i Afrika, hvor også en delegation af danske virksomheder deltog. Og det har båret frugt, fortæller senior vice president i Kamstrup Per Trøjbo.

»Det betyder rigtigt meget at være af sted med dronningen. Der bliver åbnet nogle døre, som normalt er rigtigt svære at komme ind ad. Vi kom hjem med en hensigtserklæring med regeringen om at levere en masse intelligente vandmålere,« siger Per Trøjbo og nævner, at Kamstrup tidligere har leveret over 200.000 intelligente elmålere og små 100.000 vandmålere til Ghana.

For konsulentvirksomheden Quercus Group, som rådgiver om bæredygtig udvikling, var det imidlertid første besøg i Ghana. Og det var en stor succes siger stifter og adm. direktør Nicolai Sederberg Rottbøll.

»Det var turen med dronningen, der startede eventyret for os. Vi fik én kæmpe stor opgave fra en privat kunde, som vi skal hjælpe med at komme i gang med producere bæredygtig palmeolie,« fortæller Rottbøll.

Quercus Group kom allerede i april i gang med palmeolieprojektet, som for nylig modtog en pris fra Ghanas præsident Nana Akufo-Addo.

Enormt potentiale og visse udfordringer

Ghana blev i 1957 den første europæiske koloni i Afrika, der kunne erklære sig uafhængig. I dag er Ghana kendt som et af Afrikas fredeligste og mest politisk stabile lande og flere spår, at Ghana bliver et af de lande med størst økonomisk vækst i 2018.

Per Trøjbo forventer, at Kamstrup på længere sigt kan nyde godt af væksten i landet. Desuden har Ghana fungeret som en indgang til andre afrikanske markeder.

»At komme ind i Ghana kan åbne døre til andre afrikanske markeder. Vores aktiviteter i Ghana er blevet referencepunkt over for andre regeringer, som har affødt nye aftaler,« fortæller Per Trøjbo, som dog understreger, at ting tager længere tid i både Ghana og andre steder i Afrika, hvor virksomheden opererer.

For Nicolai Sederberg Rottbøll er der ingen tvivl om, at der er rige muligheder for at gøre forretning i Ghana.

»Ghana har en stabil økonomi, god vækst, og et velfungerende demokrati. Det er et overset marked med et gigantisk, overset potentiale,« siger Quercus Group-direktøren.

Nicolai Sederberg Rottbøll understreger dog, at man også vil støde på nogle udfordringer.

»Det er ingen hemmelighed, at der er i et marked som Ghana også er korruption. Man kan godt slippe uden om, hvis bare man holder fast. Men det tager noget tid,« siger han..

DI og CBS har kortlagt udfodringer

Det er ikke kun i Ghana, at danske virksomheder kan have stor glæde af komme ind på markedet. Dansk Industri afsluttede for nylig et projekt med 14 mellemstore virksomheder, som forsøgte at etablere et salg i Østafrika. Erfaringerne blev brugt til at kortlægge muligheder og udfordringer i samarbejde med Copenhagen Business School.

Samlet set var projektet en succes, siger Jacob Kjeldsen, som er chef for international virksomhedsrådgivning i DI.

»Jeg er godt tilfreds. Ni af virksomhederne er kommet ind på det kenyanske marked på to år, og det er rigtigt godt,« siger Jacob Kjeldsen.

Også han understreger, at tålmodighed er et vigtigt kriterium, når man vil investere i Afrika.

»Forretningskulturen adskiller sig fra vores, og det kan tage tid at finde en god partner i landet, hvilket er afgørende. Det kan også koste tid i starten at sige nej til korruption, hvor ting måske hænger fast i tolden,« siger Kjeldsen, som dog understreger, at man sagtens kan komme uden om korruptionen.

Samlet set konkluderer han, at der er gode muligheder i Afrika for danske virksomheder.

»Afrika er ikke et sværere marked end Tyskland, men det er svært på sin egen måde. Der er absolut gode muligheder, men man skal tænke dig om, før man går i gang,« lyder anbefalingen fra Jacob Kjeldsen.