Det rene og det sunde skal give Føtex et løft

Dansk Supermarked har investeret heftigt i udvikling og markedsføring af Levevis-mærket som led i ambitionen om at give øko-omsætningen et spark bagi, især i Føtex.

Føtex-kunderne skal have et langt større udvalg af miljømærkede og økologiske varer at vælge imellem. Arkivfoto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Vil du have en økologisk fettuccine af grønne sojabønner med højt indhold af protein og kostfibre, ernærings­rigtige MSC-mærkede fiskefrikadeller fra bæredygtigt fiskeri eller parfumefri vaskepulver?

Det et meget lille udsnit af de nu 360 produkter under mærket Levevis, som dagligvare­kæderne Føtex og Bilka i Dansk Supermarked Group tilbyder kunderne.

Serien spænder fra skyr, ost og pålæg til hudpleje, vaske- og rengøringsmidler. Når det gælder økologiske produkter, får den nu hele armen – særligt i Føtex.

Markedet for mere sunde og rene »skræddersyede« produkter vokser, lyder meldingen fra dagligvarekoncern, der er den bedste af sin art i Danmark til at tjene penge. Sidste år nåede selskabets indtjening på næsten 2,6 milliarder kr. før finansielle poster.

»Markedspotentialet for mere skræddersyede produkter har endnu ikke ramt loftet. Vi vurderer, at flere af vores kunder vil stille krav om omtanke og have særlige behov. Dem vil vi gerne være med til at opfylde gennem vores sortiment i Levevis-brandet i Føtex og Bilka,« siger Viktor Jegesi, kommerciel direktør i Dansk Supermarked

Fri for det ene og det andet

Koncernen har investeret et tocifret millionbeløb i at udvikle og styrke Levevis-mærkets strategiske position, emballage og markedsføring i Føtex og Bilka.

Dansk Supermarked har dermed redesignet ét af sine vigtigste og største såkaldte private label-mærker – varer der produceres til og udelukkende sælges af en kæde.

Dansk Supermarked betegner investeringen og fremstødet som én af koncernens største satsninger i mange år.

Blandt tidens store føde- og dagligvaretrends i ind- og udland er, at forbrugerne vil have rene og sunde fødevarer. Lige fra produkter, der er mærket for at være fri for f.eks. gluten, laktose og konserveringsmidler til økologiske produkter over en bred kam.

Flere og flere danskere går op i mad og madlavning, men de er også meget optaget af, hvad der er i deres dagligvarer, og hvordan de er fremstillede.

I Føtex og Bilka er Levevis – der tidligere primært har været et mærke med produkter, der var fri for nogle bestemte egenskaber, f.eks. gluten, men også enkelte økologiske produkter – udvidet fra 220 til 360 produkter.

Den omfattende markedsføring og satsning på brandet har ikke mindst fokus på økologi. Det er et led i ambitionerne om at øge salget og synligheden af økologi, især i Føtex.

I Levevis-seriens nye sortiment er der ifølge Viktor Jegesi klare informationer om produkternes særlige egenskaber. Det nye Levevis-design har et stærkt udgangspunkt i den såkaldte clear label trend, altså kundernes behov for at få en tydelig information og hurtigt kunne aflæse, hvad fordelene er ved produktet, siger den kommercielle direktør.

Alle produkter er blevet udvalgt, så de lever op til ét eller flere af de officielle mærkningsordninger for ernæring, kemi eller produk­tionsmetode.