Det offentlige sender ikke nok digitale breve

Den årlige milliardbesparelse kommer ikke hjem, konstaterer Rigsrevisionen, der vil følge med i, om der sker forbedringer.

Ved at bruge digital post til danskerne kan det offentlige spare en milliard kroner om året - men det holder ikke i praksis, viser undersøgelse. Arkivfoto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Der er stadig for mange af de breve, som danske myndigheder kunne sende digitalt og dermed spare papir, porto og penge, som alligevel ryger i en kuvert til postvæsenet. Derfor bliver der nu strammet op.

En undersøgelse, som Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet har foretaget, viser, at kun 77 procent af alle de forsendelser fra myndigheder til borgerne, som kunne være digitale, rent faktisk også var det i 2015. Det er altså lidt under otte af ti breve og materialesæt, der sendes digitalt, selv om de godt kunne blive det.

»Rigsrevisionen skal hertil bemærke, at det var forudsat i businesscasen for Digital Post, at andelen skulle være 92% for at opnå besparelsen og derved realisere gevinsterne,« konstaterer rigsrevisor Lone Strøm i en gennemgang.

Besparelse på en milliard kroner om året

Der er tale om rigtigt store penge ved at gøre al post digital. Forventningen er, at staten, regionerne og kommunerne kan spare omkring en milliard kroner om året ved ikke at skulle kopiere, printe og siden betale porto for at få papirer sendt ud.

Samtidig skal digital post spare arbejdskraft. Derfor blev det 1. november 2014 obligatorisk for alle danskere over 15 år - medmindre man havde helt særlige grunde til at kunne undtages - at benytte digital post til kommunikationen med det offentlige, heriblandt at modtage breve og dokumenter i sin elektroniske postkasse hos eBoks eller på www.borger.dk.

Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) har lovet Rigsrevisionen, »at Digitaliseringsstyrelsen vil iværksætte en undersøgelse for at følge op på de faktisk realiserede gevinster«, som det hedder i rapporten fra rigsrevisoren, der finder denne opfølgning »positiv«.

Undersøgelsen skal foretages i samarbejde med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner. Digitaliseringsstyrelsen har ansvaret for at få gennemført den offentlige digitalisering, som ud over større brug af elektronisk post også omfatter blandt andet selvbetjening hos det offentlige på nettet.

Den store besparelse har derfor gennem flere år betydet, at man til hver december har føjet nye områder på, hvor papirgangene bliver afskaffet, så man udelukkende kan bruge digitale løsninger - f.eks. ansøgningsskemaer på nettet i stedet for en papirblanket.

Rigsrevisionen følger med

Lone Strøm vil fortsat følge med i, om det offentlige tager ordentligt fat og får sendt mere digital post ud, så der faktisk kan spares en milliard kroner årligt.

De folkevalgte statsrevisorer - i praksis en række folketingsmedlemmer - kritiserede i januar i år, »at Finansministeriet endnu ikke har sandsynliggjort, at hele besparelsespotentialet ved Digital Post kan indfris«.

»Det skyldes bl.a. en uensartet udmøntning af besparelserne og væsentlige usikkerheder i forhold til at dokumentere besparelserne. Herved bliver det uklart, om man opnår de potentielle besparelser, og om de bliver anvendt som forudsat – til bedre service til borgerne,« hed det dengang.

Rigsrevisionens omkring 270 medarbejdere har som opgave at sikre, at den danske stat forvaltes effektivt og så økonomisk hensigtsmæssigt som muligt.