Den kaotiske tinglysning overvejer hjælp udefra

Den finansielle sektor tilbyder at stille medarbejdere til rådighed, men det løser ikke alle problemerne.

Både præsidenten for Tinglysningsretten, Søren Sørup Hansen (til venstre), og projektleder Henrik Hvid fra Davoteam er klar over, at der er problemer. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Tusindvis af danskere taber tusindvis af kroner på forsinkelser i den finansielle tinglysning. Nu tilbyder den finansielle sektor at stille bankuddannet personale til rå-dighed, så den enorme bunke med utinglyste sager kan komme ud af verden.

»Vi har tilbudt at stille personale til rådighed for Tinglysningsretten i Hobro. Det vil nok mest være medarbejdere fra pengeinstitutterne og så nogle enkelte fra Finansrådet,« siger direktør i Realkreditforeningen Karsten Beltoft.

Tilbuddet kommer fra Finansrådet, Realkreditforeningen og Realkreditrådet i fællesskab, fordi de finder den nuværende situation i tinglysningen ganske uholdbar. Allerede i begyndelsen af november fik retten tilbuddet om hjælp første gang, men det er først nu, at den overvejer at tage imod det.

»Vores problem er bunken med sager, som er taget ud til manuel behandling. Der vil det ikke hjælpe, at vi får nye folk ind. Det kræver lang tids oplæring, men vi kan bruge nye folk på andre områder, som så kan løsrive nogle mere erfarne medarbejdere til at tage sig af de manuelle sager,« siger præsident i Tinglysningsretten Søren Sørup Hansen.

Lange udsigter

I mandags meddelte retten, at den ikke kan indfri sit løfte om, at indkøringsperioden er ovre til nytår. I stedet kan brugerne forvente problemer helt frem til næste sommer.

»Vi synes ikke, at det kører tilfredsstillende, og vi er overrasket over den nye melding om, at indkøringsperioden først slutter til sommer. Det er en stor ting, når vores kunder handler en ejendom eller lægger et lån om, og det her er ikke, hvad de kunne forvente,« siger underdirektør i Finansrådet Tina Füssel.

Hun betegner situationen som kritisk og understreger, at der er behov for at finde en hurtig løsning.

Meddelelsen fra Tinglysningsretten fik de tre brancheorganisationer fra den finansielle sektor til at bede om et møde med Justitsministeriets departementchef, som blev holdt allerede torsdag i denne uge. På mødet forlangte de handling nu:

»Det er utilfredsstillende og ikke ambitiøst nok, når de siger, at tinglysningen først kommer til at køre normalt igen den første juli. Der skal sættes flere ressourcer ind,« siger Karsten Beltoft.

Der er nogle praktiske problemer ved at hente hjælp udefra. Det handler blandt andet om at få afklaret, hvordan det forholder sig, hvis en medarbejder fra den finansielle sektor begår fejl i tinglysningen, og det drøfter parterne i øjeblikket.

Utilfredse advokater

Det er ikke kun den finansielle sektor, som kræver, at systemet kommer på plads før sommer. Advokaterne, som spilder meget tid på det nye digitale system, er også ganske utilfredse.

»Vi kender ikke den rigtige løsning, men man er nødt til at gå op i et højere gear for at finde en løsning,« siger direktør for Danske Advokater, Poul Mollerup.

Han har derfor taget initiativ til en tættere dialog med andre brugere af systemet i håb om i fællesskab at finde ud af, hvad de kan opfordre politikerne til at gøre.

Søren Sørup Hansen forklarer, at Tinglysningsretten har tilstrækkelig kapacitet til at håndtere de nye sager, som løbende kommer ind, men problemet er at få udryddet bunken, som har hobet sig op under indkøringen.