De små tøver digitalt

Små og mellemstore danske virksomheder er digitale marketingnovicer sammenlignet med de britiske. »Det er vigtigt, at de danske SMVer følger med udviklingen og sørger for at udnytte de digitale muligheder, hvis dansk erhvervsliv ikke skal sakke bagud,« mener Allan Jakobsen, adm. direktør i Eniro.

Foto: PHILIPPE HUGUEN.
Læs mere
Fold sammen

Små og mellemstore virksomheder (SMVer) i Storbritannien er længere fremme end de danske, når det handler om digital markedsføring.

53 pct. af britiske SMVer har således en digital markedsføringsindsats. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at 46 pct. bruger e-mail-markedsføring, 39 pct. benytter sig af organisk markedsføring på sociale medier, og 35 pct. tyr til søgemaskineoptimering (SEO).

Tallene stammer fra en britisk undersøgelse af SMVernes markedsføringsinitiativer foretaget af Circle Research på vegne af Latitude og Bing.

Lave danske tal

Sammenligner man disse tal med en tilsvarende undersøgelse foretaget blandt 831 ledere i danske SMVer tidligere på året, er forskellene slående.Spørger man de danske SMVer, hvad deres primære markedsføringsinitiativer er, svarer 26 pct. e-mail-markedsføring og 23 pct. profiler på sociale medier, mens blot 16 pct. bruger SEO.

»Det tyder på, at virksomhederne er ved at sakke bagud i forhold til den udvikling, som vi ser internationalt, hvor flere og flere omfavner de digitale kanaler,« siger Allan Jakobsen, der er administrerende direktør i Eniro Danmark, som bl.a. står bag Danmarks to største lokale søgetjenester, Krak og De Gule Sider.

Den britiske undersøgelse peger på, at digital markedsføring er vigtig for at tiltrække kunder – også for SMVerne.

Næsten to tredjedele af de britiske SMVer siger, at de får henvendelser fra kunder, der har fundet dem via søgemaskiner, og over en tredjedel svarer, at kunderne finder dem på sociale medier.

»Det stemmer godt overens med vores erfaringer. Selv for et relativt lille markedsføringsbudget kan også mindre virksomheder få et stort udbytte ved en markedsføringsindsats ad udvalgte kanaler online. Så det er vigtigt, at de danske SMVer følger med udviklingen og sørger for at udnytte de digitale muligheder, hvis dansk erhvervsliv ikke skal sakke bagud,« slutter Allan Jakobsen.