Danske supermarkeder fylder hylderne med egne mærker

Danske forbrugere har i stor stil vænnet sig til nye varemærker i supermarkeder og discountbutikkerne.

Foto: Johan Gadegaard. Kædernes egne mærker med navne som bl.a. Gestus, Änglemark, X-tra og Princip vokser hastigt. Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte.
Læs mere
Fold sammen

Kædernes egne mærker med navne som bl.a. Gestus, Änglemark, X-tra og Princip vokser hastigt. Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte.

Det skriver Finans.

Andelen af såkaldt private label, som er butikskædernes egne mærker, udgør nu 32 pct. målt på volumen i dagligvarehandlen. For 10 år siden var andelen 22 pct.

Opgjort i værdi udgør mærkerne ud fra den vurdering ca. 27 mia. kr. ud af det samlede marked på 110 mia. kr. i den danske dagligvarehandel.

»De klassiske mærkevarer taber andele til kædernes egne mærker. Vi har det seneste år især set et øget salg af højværdiprodukter i egne varemærker, hvor det tidligere var de billigere produkter, som dominerede på det område,« siger koncerndirektør Jens Visholm i Coop Danmark. Den koncern omfatter kæder som bl.a. Fakta, Kvickly, Irma og SuperBrugsen.

Også hos Dagrofa med bl.a. kæderne Meny, Kiwi og Spar er tendensen øget salg af private label-produkter.