Dansk ravsucces følger kineserne til Mellemøsten

Danske House of Amber udvider nu de markeder, som virksomheden vil sælge rav på.

Foto: Jeppe Bjørn Vejlø.
Læs mere
Fold sammen

Harpiks, der er blevet bearbejdet af havets bølger et sted mellem 30 og 50 millioner år, står i høj kurs uden for landets grænser og det tjener en dansk virksomhed godt på.

Bedre kendt under betegnelsen rav har danske House of Amber solgt rav med stor succes på det kinesiske marked i en årrække. Nu vender den danske virksomhed blikket mod en ny verdensdel. Nemlig Mellemøsten.

Det skriver Børsen.

I begyndelsen af december slog House of Amber dørene op til deres nye butik i Dubai. Valget af en storby i Mellemøsten som ny lokation til salg af rav er langt fra tilfældig.

»I Mellemøsten bruger de rigtig meget rav i deres bedekæder. Og så bruger de det i deres manchetknapper i de hvide dragter,« fortæller Lars Bladt, medejer og direktør hos House of Amber til Børsen.dk.

De seneste syv-otte år har Kina været den altoverskyggende målgruppe for den danske ravvirksomhed og har i dag 36 butikker i Kina. Det nye fokus på Mellemøsten handler derfor til dels om, at House of Amber følger strømmen af købestærke kinesere, der rejser til Mellemøsten.

»I dag ekspanderer vi globalt i markederne, hvor der er en stor strøm af kinesiske turister, så vi er på udkig efter steder, hvor der er en kinesisk kundestrøm,« fortæller Lars Bladt.