Carlsberg leverer varen på hjemmebane

Den danske bryggerigigant Carlsberg klarer sig bedre i Vesteuropa end ventet, mens Østeuropa halter. Særligt i Frankrig, de nordiske lande, Polen og i Balkan har Carlsberg klaret sig godt.

Foto: Søren Bidstrup. Carlsberg klarer sig bedst i Vest, mens Østeuropa som ventet trækker regnskabet ned.
Læs mere
Fold sammen

Carlsbergs første kvartal er lidt en blandet landhandel med fremgang i Vesteuropa og modgang i Østeuropa.

Samlet set lander bryggerigigantens omsætning og nettooverskud højere end ventet, mens koncernens aktionærresultat viser et underskud på 90 mio. kr., hvor der på forhånd ifølge Ritzau Finans var ventet et underskud på 50 mio. kr.

I Vesteuropa voksede Carlsbergs volumener med 5 pct., mens Asien også havde fremgang med en vækst på 4 pct. Samlet set er bryggeriets volumener dog faldet med 1 pct. på grund af udviklingen i Østeuropa.

I et fladt vesteuropæisk marked har Carlsberg særligt haft fremgang i Frankrig, de nordiske lande, Polen og i Balkan, mens det danske bryggeri gik tilbage i Schweiz. Heller ikke i Storbritannien og Italien havde Carlsbergs sit bedste kvartal. Et tidligere påskesalg sammenlignet med 2014 er en af årsagerne til Carlsbergs medvind i Vesteuropa.

Til gengæld kan Carlsberg ikke overraskende melde om vanskeligheder i Østeuropa. Carlsberg sidder på en markedsandel på omkring 40 pct. i Rusland og er fortsat ramt af ustabilitet i regionen.

Carlsberg

I mio. kr.1. kvt. 20151. kvt. 2014Ændr.
i pct.
Omsætning13,47112,8964%
Driftsresultat66145346%
Nettoresultat706213%
Egenkapital55,54161,273-9%

»På grund af vanskelige makroøkonomiske forhold i regionen faldt det russiske ølmarked med estimeret 9 pct., mens det ukrainske ølmarked faldt med estimeret 14 pct., skriver Carlsberg i regnskabet.

I selskabets mindste region, Asien, har Carlsberg i kvartalet tjent bedre end forudset. Her fremhæver det danske bryggeri særligt lande som Indien, Cambodja og Nepal. Også i Kina oplevede Carlsberg vækst trods det, at det samlede marked faldt.

»Gruppens performance i det traditionelt lille første kvartal levede op til vores forventninger. Vores kommercielle aktiviteter gav gode indledningsvise resultater, og vi opnåede stærk, overordnet markedsfremgang,« siger Carlsbergs administrerende direktør, Jørgen Buhl Rasmussen, i forbindelse med regnskabet.

I mio kr2. kvt 20152. kvt 2014Ændr. i pct.
Omsætning13,47112,8964%
Driftsresultat66145346%
Nettoresultat706213%
Egenkapital55,54161,273-9%

Trods en bedring i rubelkursen fastholder Carlsberg forventningerne til hele året.