Carlsberg har overraskende stærk vækst i Østeuropa

Carlsberg har i første kvartal haft markant vækst i sin østeuropæiske forretning. I mængder er salget af øl i Rusland faldet, men den styrkede russiske rubel gør, at Rusland tager æren for den stærkt stigende omsætning.

Carlsbergs koncernchef Cees 't Hart Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Carlsbergs østeuropæiske forretning, herunder i særdeleshed Rusland, hvor Carlsberg er klart markedsleder med en markedsandel på omkring en tredjedel, klarede sig en del bedre end ventet i første kvartal af 2017.

Østeuropa-divisionen kom ud af kvartalet med en omsætning på 2315 mio. kr. mod ventet 2098 mio. kr. ifølge estimater fra Ritzau Estimates. I samme kvartal af 2016 var omsætningen 1695 mio. kr.

Den østeuropæiske nettoomsætning steg organisk 10 pct. i kvartalet, drevet af et pris/mix på 13 pct. Den organiske vækst i de samlede volumener var derimod minus 2 pct. Rapporteret steg nettoomsætningen 37 pct. som følge af den organiske vækst og i særdeleshed udviklingen i valutakurserne.

» Vores volumener voksede i Ukraine, Kasakhstan og Hviderusland, mens de - som ventet - faldt i Rusland. Dette fald var forårsaget af PET-restriktioner (forbud mod salg af store plasticflasker, red.) per 1. januar såvel som et fald i det underliggende marked,« skriver Carlsberg i regnskabet for første kvartal.

Den stærke udvikling i pris/mix begrunder selskabet med sidste års prisstigninger og effekten af introduktionen af mindre flaskestørrelser i Rusland efter implementeringen af PET-restriktionerne.

Hele Carlsberg Group, nåede i første kvartal i år en koncernomsætning på 13.702 mio. kr. mod ventet 13.435 mio. kr. og 13.011 mio. kr. i samme kvartal året før. Det viser selskabets kvartalsopdatering for første kvartal, der mangler resultattal.

I mængder var der tale om en flad udvikling. En væsentlig baggrund for væksten er en bedring i rubelkursen i forhold til første kvartal i 2016.

I kvartalsopdateringen fremhæver Carlsberg specielt, at Tuborg-mærket voksede med 1 pct. og havde stærk vækst i Kina, som dog delvis blev modsvaret af et vanskeligt forretningsmiljø i Indien.