Budweiser vandt Super Bowls reklamekrig

Virksomhedernes kamp om at skabe den mest bemærkelsesværdige reklame er næsten lige så intens som atleternes kamp ved årets Super Bowl. I år vandt ølproducenten Budweiser.

Mens Seattle Seahawks og Denver Broncos kæmpede på grønsværen, havde Budweiser på forhånd skabt sig opmærksomhed for deres reklame ved årets Super Bowl. Fold sammen
Læs mere
Foto: JEFF ZELEVANSKY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

H&M diskede op med en afklædt David Beckham, Chrysler havde ikonet Bob Dylan med, og den populære tv-vært og komiker Ellen DeGeneres stillede op for Beats Audio. Men det var en hundehvalp i Budweisers reklame, der vandt over stjernerne ved årets mest prestigefyldte reklame-battle, Super Bowl.

Prisen for 30 sekunders reklame ved USA's største tv-begivenhed ligger gennemsnitligt på intet mindre end 4 millioner dollar, svarende til omkring 22 millioner kroner. For den pris får man adgang til 100 millioner seere, og virksomhederne arbejder benhårdt for at ramme ind i hjertekulen på de mange potentielle kunder.



Målt på online buzz løb den amerikanske ølproducent Budweiser med størst opmærksomhed. Ifølge iSpot, som tracker seer-hits og kommentarer på sociale medier, var Budweiser-reklamerne, den ene med en golden retriever-hvalp i hovedrollen, den anden med en hjemvendt soldat, langt mere populære end både H&M med David Beckham og Chrystler med David Bowie.

Ifølge en opgørelse fra The Wall Street Journal havde Budweisers reklame med den lille hundehvalp allerede søndag klokken 18.00, altså før Super Bowl blev skudt i gang, haft 36,2 millioner views online. Nummer to på listen var Doritos med 15,4 millioner views.



Virksomhederne har i år i stort omfang brugt kendte personligheder i reklamerne til Super Bowl. Og det er ikke gratis. De højt betalte stjerner sammenlagt med produktion af reklamerne har i nogle tilfælde bragt omkostningerne op på 10 millioner dollar, svarende til mere end 55 millioner kroner.

Ifølge amerikanske medier var det få af de kendte stjerner, som for alvor skinnede igennem i reklamerne til Super Bowl. Flere peger på Ellen DeGeneres i Beats Music og den tidligere quarterback Tim Tebow i en reklame for T-Mobile US som de mest vellykkede reklame-stjerner.

Chrystler vakte også opsigt med sin to minutters lange reklame med musiklegenden David Bowie i hovedrollen.

17 procent af seerne til Super Bowl siger, at de udelukkende ser sportsbegivenheden på grund af reklamerne.

For sportsinteresserede bør det nævnes, at Seattle Seahawks smadrede Denver Broncos med 43-8.

Se Budweisers reklame her.

H&M havde en afklædt David Beckham med i deres reklame.
Chrysler anvendte den amerikanske sanger og sangskriver Bob Dylan i deres reklame, der fokuserede på bilmærkes amerikanske rødder.


Den populære talkshowvært Ellen DeGeneres jagter det perfekte dansenummer i reklamen for Beats Audio.