16 gange dyrere at reklamere ved Super Bowl end fodbold-VM

Selv om Super Bowl er kendt som en reklameopvisning fra de helt store selskaber, så er det en langt bedre forretning at reklamere ved VM i fodbold

Seattle Seahawks' Richard Sherman (nr. 25) sikrer her sit hold adgang til årets helt store sportsbegivenhed i USA, Super Bowl, der spilles på søndag. For annoncører er fodbold-VM, der til sommer spilles i Brasilien, dog en langt bedre forretning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kyle Terada
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På søndag brøler MetLife Stadium i New Jersey af glæde, når enten Seattle Seahawks eller Denver Broncos løfter Super Bowl-trofæet op over hovedet. Men når først lyset slukkes, og publikum forlader stadion, kommer brølet fra en helt anden verdensdel.

Det kommende fodbold-VM i Brasilien laver det ene touchdown efter det andet mod Super Bowl, når man sammenligner annonceomfanget, skriver markedsforing.dk.

Godt nok er Super Bowl kendt for at være den helt store fremvisning for annoncørerne, og de kaster gerne mange penge efter reklamerne, der vises i kampens mange pauser.

Men hvis der kigges på pris, visning og varighed, kan de amerikanske annoncører godt begynde at sige fútbol (fodbold på portugisisk) i stedet for football. VM i fodbold har nemlig et langt bedre reach end Super Bowl.

Efter en hæsblæsende dag på MetLife Stadium vil Super Bowl kun foregå på internettet, hvor spillet og reklamer analyseres og vurderes. I modsætning hertil varer VM en måned, og der spilles i alt 64 kampe.

Selve kampen til Super Bowl varer 60 minutter, mens der under VM er 5.760 minutters fodbold, har Mashable regnet sig frem til. Super Bowls mange pauser giver i alt 40,5 minutters reklametid, mens den samlede reklametid under VM er 960 minutter. Altså er der over 23 gange så meget reklametid under VM som under Super Bowl.

Her til kommer, at prisen på en 30-sekunders reklame under Super Bowl er 16 gange dyre end til fodbold-VM. Prisen på en Super Bowl reklame er fire millioner dollar, og prisen på en reklame under VM i 2010 var 250.000 dollar.

Hvis der kigges på de to sportsbegivenheders størrelse på de sociale medier, er VM også den største spiller. På Facebook har VM 3,2 millioner fans, mens Super Bowl har 1,1 millioner.

Også på Twitter regerer VM med 509.000 følgere mod Super Bowls 108.000 følgere. Det eneste sted, hvor Super Bowl har mulighed for at lave en interception på VM, er antallet af tweets.

Under Super Bowl 2013 blev der tweetet 24 millioner gange i forbindelse med kampen. Tilbage i 2010 under fodbold-VM var antallet af tweets 11 millioner. Da Twitter de seneste fire år har udviklet sig en del, er det ikke til at fastslå, hvem der i år vinder kampen om flest relaterede tweets.

Når det kommer til kampen om seere og tilskuere, er det endnu en gang fodbold-VM, der trækker i førertrøjen. 71.000 overværede Super Bowl sidste år fra lægterne, mens 108 millioner så kampen fra sofaen.

Til sammenligning var der i 2010 3,18 millioner tilskuere til VM-kampene og 3,2 milliarder seere.

Alt i alt må konklusionen lyde, at fodbold-VM lammetæver Super Bowl på reklamesiden, når man gør de rå tal op. Her har man dog på ingen måde taget den enorme betydning med i ligningen, som Super Bowl spiller for såvel annoncører og bureauer, der anstrenger sig ekstremt meget for at brænde igennem netop på Super Bowl-aftenen.