Browseren fortæller hvor du er

Den gratis browser Firefox bliver nu udstyret med teknologi, der fortæller nettet, hvor i verden din computer står. Det kan bruges til en helt ny type tjenester.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om internettet er globalt, får det i fremtiden en langt mere lokal dimension, der kan hjælpe brugerne med at frasortere tilbud, der er ligegyldige for dem.

Holdet bag den populære Firefox-browser har nu frigivet teknologi, der gør det nemmere for websites at finde ud af, hvor i verden brugerens computer står. Fænomenet, der kaldes geotagging, kan bruges til at hjælpe brugerne med at finde frem til tilbud i netop det lokalområde, hvor brugeren befinder sig. Det skriver BBC.

Det såkaldte Geode-projekt er indtil videre i en testfase, men når det frigives officielt, kan eksempelvist københavnske Firefox-brugere på jagt efter en et par nye sko, helt automatisk slippe for at skulle trawle utallige websites for nordjyske skohandlere igennem.

Samtidig kan nyhedstjenester automatisk blive tilpasset efter det sted i verden, hvor brugeren befinder sig, så frekvensen af lokale nyheder bliver højere.

Bruger trådløse net
Geode-teknologien bruger omkringliggende trådløse net til at finde ud af, hvor i verden computeren befinder sig.

Denne teknologi bruges i dag i en række mobile enheder - eksempelvist scanner Apples iPhone luften for trådløse net som en del af telefonens GPS-funktionalitet. Brugerne af Geode har dog fuld kontrol over, hvor meget information om brugeren selv, der slippes ud i verden.

Geotagging og lokationsbestemte tjenester har længe været en af de helt store buzzwords i teknologiverdenen. Efterhånden som flere og flere mobiltelefoner bliver udstyret med GPS eller Wifi - og flere og flere bærbare bliver solgt med mobilt bredbånd - bliver det pludselig relevant at kombinere informationer om, hvem brugeren er, og hvor brugeren befinder sig.

Endnu er det kun ganske få tjenester, der benytter geotagging-teknologi, men eksempelvist fototjenesten Flickr indsamler og gemmer information om geotaggede billeder, som brugerne uploader - hvis informationen ellers findes. Det kan brugerne af Flickr bruge til at surfe rundt blandt billeder, der er taget de steder, hvor næste rejse går hen.

I sin yderste konsekvens kan teknologien bruges til forskellige former for reklametjenester - er man på jagt efter en ny cykel, rummer geotagging-teknologien mulighed for, at man kan blive adviceret hvis man kører forbi en cykelhandler, der har tilbud på netop den model, man er på jagt efter. Det ligger dog stadig et par år ude i fremtiden.

 
Læs også:

Google vil have flere gamle aviser

Slut med Windows XP

De ti dummeste IT-spørgsmål