Browserkrigen raser

Internet Explorer får nu kamp til stregen: Googles bud på en browser er blot endnu et skud på stammen i en krig, der har stået på siden nettets begyndelse.

Firefox angriber Explorers dominans - nu melder Google sig også ind i browserkrigen. Modelfoto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kampen mellem Google og Microsoft om dominansen på nettet får nu en helt ny dimension, når Google nu vil bevæge sig langt ind på Microsofts domæne med browseren Chrome.

Browseren, der gratis kan hentes på nettet, er et frontalangreb på Microsofts Internet Explorer, der er verdens mest brugte browser og har været det i årevis.

Angrebet kommer, netop som Microsoft det meste af året har kæmpet en brav kamp for at få fat i søgemaskinen Yahoo i en jagt på de milliarder af annoncekroner, som søgemaskinerne i disse år genererer - og som forventes at blive ved med at vokse en rum tid fremover. Google har samtidig i det små generet Microsoft ved at udvikle på en online office-pakke, Google Docs & Spreadsheets, som helt gratis kan bruges via nettet og som for mange mennesker rigeligt vil kunne erstatte Microsofts Officepakke, der ellers er en pengemaskine for virksomheden.

Selv om de færreste endnu har set Googles Chrome-browser, er det dog tvivlsomt om den kan opnå samme altdominerende position, som Microsoft har med sin browser.

En lang række andre spillere forsøger nemlig samtidig at genere Microsoft - herunder især den gratis open source-baserede Firefox, der æder sig stille og roligt ind på de globale internetbrugeres computere. Også Apple har succes med Safari-browseren, der i første omgang kun virkede på Mac, men som sidehen blev introduceret i en noget mindre populær udgave til Windows. Firefox har dog kun formået at æde sig ind på små 20 procent af markedet for browsere, mens Internet Explorer fortsat sidder på næsten 75 procent. Safari har kun seks procent.

Kongen lever endnu
Krigen om at være brugernes foretrukte browser er et område, der næsten aldrig har stået stille. I nettets unge alder - for 10-15 år siden - var den altdominerende browser Netscape, der dog sidenhen blev fuldstændigt overhalet af Internet Explorer. Også norske Opera og en lang række andre har forsøgt at udfordre Microsoft på tronen - indtil videre uden særlig stort held.

Umiddelbart burde det også være ligegyldigt, hvilken browser man bruger, for programmets primære funktion er at ‘oversætte’ internettets HTML-kode til lyd, tekst og billeder. I praksis er der dog kæmpestor forskel, fordi de forskellige browsere tolker koden forskelligt, og dermed kan få sider til at se helt anderledes ud, end de var tænkt. Firefox går desuden for at være en del hurtigere til at rendere koden end Explorer, der tilmed er hårdt plaget af virus og spyware.

Ifølge Computerworld.dk spås Googles browser dog ikke store chancer - med mindre browseren givet øget funktionalitet i forhold til Googles øvrige tilbud på nettet, hvilket den ifølge flere internationale medier også kommer til. Det gælder ikke blot Google Docs & spreadsheets, men også en række andre Google-funktioner, for eksempel Googles nyligt annoncerede Open Social-struktur, der blandt andet handler om at bygge bro mellem de mange forskellige sociale netværk, der efterhånden florerer.

Samtidig forsøger selskabet også at møve sig ind på mobiltelefonerne med styresystemet Android, der bliver lanceret senere på året.

Læs mere på Dorte Tofts blog.

 
Læs også:

Ups for en netadresse!