Browserkrig på mobilen trappes op

Når Firefox nu sender deres mobilbrowser på markedet, er der lagt op til et nyt kapitel i browserkrigen. Denne gang på mobilerne, hvor mobilt surf forventes at være et kæmptestort vækstområde med et potentiale på adskillige milliarder kroner.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ny slagmark.

Men samme kamp.

Den årelange krig om at være internetbrugerens foretrukne browser, er ikke længere blot noget, der handler om computere. Indtil videre er det blot stilhed før stormen – men de store, tunge drenge har nu valgt at åbne en ny flanke i kampen – en flanke, der lige nu ligger i din og min bukselomme.

Det er telefonerne, der står til at blive arenaen for fremtidens kamp om nettet – og det sker for alvor, når Mozilla-projektet, der står bag den populære browser Firefox, i i denne uge sender en tidlig test-version af deres browser ud til mobilerne.

Foran ligger dog en udfordring, som Mozilla-holdet aldrig har prøvet før: Det er nemlig meget lettere at få en PC-bruger til at downloade software, end at få en mobilbruger til det samme. Skal Mozilla have afgørende succes, er formlen i mobilbranchen at indgå aftaler med mobilproducenter og teleselskaber om at præinstallere Firefox direkte fra fabrikken.

Opera har succes

En af de få producenter, der har dokumenteret succes med mobilbrowserne, er norske Opera.

Det norske selskab har aldrig scoret de store markedsandele i PC-verdenen. Men på mobilerne har Opera været en kollosal succes. Opera har formået at få browseren indbygget i en række mobiltelefoner – blandt andet i Nokias. Men selskabets største bedrift er, at millioner af mobilbrugere selv aktivt vælger at hente browseren til mobilen, i stedet for blot at bruge den standard-browser, der er præinstalleret fra fabrikkens side. Det skyldes blandt andet, at Opera Mini formår at komprimere websider og dermed spare brugerne for dyre kroner til mobildata. Indtil videre er Opera Mini blevet hentet 70 millioner gange – 200.000 nye vælger at hente browseren hver dag.

»Vi har arbejdet med webteknologi siden 1995 og været verdensledende i et marked, der ikke har været eksisterende. Nu tager det så af – og nu vil alle have internet på mobile enheder. Og så kommer der flere aktører, der ønsker at være med. Vi mener fortsat, at vores browser vil bevare sit forspring,« siger Rolf Assev, der er chief strategy officer hos norske Opera.

Dels har Opera haft succes med at få en række store mobilproducenter til indbygge Opera direkte i telefonerne. Men Opera har også formået at sælge sig selv til teleselskaberne, der ligefrem kan tjene penge på at levere Opera sammen med telefonerne, de sælger. Er telefonen forsynet med en ordentlig browser, er der større sandsynlighed for, at folk bruger den – og så klinger kasseapparatet hos teleselskabet, fordi mobildata koster. Det er en del af grundlaget for Operas succes.

I 2007 begyndte Apple så at blande sig i kampen med Safari-browseren, der er indbygget i iPhonen. Browseren er til dato det nærmeste, man kommer en »ægte« browser – og udgjorde reelt en af de større nyskabelser i den nok så omtalte iPhone. Så lancerede Google overraskende browseren Chrome til PC. Og efterfølgende så verden så T-Mobile G1 – en telefon, med Googles svagt Mac-lignende mobilstyresystem, Android – med sin egen indbyggede browser.

Og nu er Firefox så på vej - og vejen frem er aftaler med teleselskaber og mobilproducenter. Men med et noget andet sigte end kommercielle Opera.

»Det interessante er, at vi har et brand, rigtig mange mennesker kender. Og samtidig er Firefox den browser, der er bedst til at vise sider på internettet. Det er et godt salgsargument over for teleselskaberne, fordi brandet er så stærkt. Men vi er jo et non-profit-foretagende, så vores sigte er, at gøre internettet frit og åbent for alle,« siger Christian Sejersen fra det danske Mozilla udviklingscenter, der er involveret i Firefox til mobilerne. Han forklarer, at den endelige version af browseren først er tilgængelig i begyndelsen af næste år – men de første test-versioner kan allerede hentes nu.

Google med – måske

Området har også interesse for Google, der foreløbig nøjes med at kaste kærligheden på deres eget Android-styresystem. Den dansk-udviklede »motor« i den nyligt lancerede Chrome-browser til PC, er dog – måske – i fremtiden også brugbar på andre mobiltelefoner. Men det er spekulationer, som Googles danske chef, Peter Friis, ikke vil forholde sig til endnu.

»I meget brede termer, kan vi sige, at Googles mission ikke handler om internet, mobiltelefoner eller noget andet. Det handler om at give adgang til viden. Og i det lys er mobiltelefoner interessante, fordi det er noget, rigtig mange mennesker har adgang til. Mange flere end der har adgang til nettet i dag. Og vi ønsker ikke at lave lukkede ting og lukkede platforme. Men standard-svaret må være, at vi ikke har offentliggjort nogle planer på området,« lyder det kryptiske svar fra Peter Friis.

Heftigt marked

Selv om danske mobilbrugere endnu ikke er heftige mobilsurfere, spås området at være i kraftig vækst.

Magasinet Fortune estimerede for nylig, at markedet for mobil markedsføring og annoncer vil runde 12 milliarder dollar inden 2013, og indholdsproducenter over hele kloden er i fuld gang med at lave særlige mobilversioner af deres websites. Det gælder også den avis, du sidder med i hånden, der kan ses på m.business.dk i en særlig mobilversion. Google har lavet mobilversioner af næsten alle deres tjenester og Yahoo har ligefrem valgt at producere Yahoo Go, der er et program, som giver adgang til alle Yahoo-tilbud på nettet.

Samtidig presser mobiludbyderne på for at få kunderne i gang med at bruge datatjenester, så de kan tjene på datatrafikken. Området står med andre ord foran stor vækst – det eneste, der mangler er brugerne. Og her har Telia i Danmark forsøgt at skyde festen i gang med fokusgruppeundersøgelser og datapakker, hvor man enten betaler et fast beløb for ubegrænset surf, eller køber en nyhedpakke med fri surf hos webmedier. Det skal få kasseappartet til at klinge – men det går langsomt.

Mobileksperten John Strand giver dog ikke meget for de nye opkomlinge – på kort sigt. På længere sigt er situationen mere uvis.

Held og lykke

»Alle i IT-verdenen jagter vækst, og de kan se, at det her område har et kæmpepotentiale. Men mange virksomheder, der kommer fra internetverdenen, har ikke forståelse for, hvordan ting foregår i mobilverdenen. Faktum er, at der ikke er en eneste virksomhed, der har haft succes med det. Microsoft har gjort det godt. Men de er en marginal spiller stadig. Når Firefox nu bevæger sig ind, kan jeg kun ønske dem held og lykke. Men de havde nok fået en bedre forretning ud af at koncentrere sig om PC-udgaven,« lyder hans vurdering.

En af de største nyskabelser i Firefox til mobiler bliver, ifølge danske Christian Sejersen, at browseren kan tilpasses med ekstra funktioner af brugerne selv – nøjagtig som PC-versionen kan.