Brede smil i forlystelsesparkerne

Danmarks forlystelsesparker er de mest populære, når VisitDenmark opgør listen over de mest besøgte turistattraktioner herhjemme. Sidste år besøgte knap 12 millioner danskere parkerne, som investerede 250 millioner kroner i at gøre sig ti­llokkende for gæsterne.

VisitDenmark har netop opgjort top-50-­ listen over de mest besøgte turistattraktioner i det forgangne år, og på den liste er forlystelsesparkerne de mest populære med flere end 11,6 mio. besøgende. Her ses Tivolis nyeste forlystelse Fatamorgana. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Selv om vejret har være en lidt kedelig affære i begyndelsen af juni i forlystelsesparkernes højsæson, er humøret ikke i mol. For det går faktisk ganske godt. Der hvines højt i for­lystelsesparkernes rutsjebaner og pjaskes i bassinerne og guffes isvafler i sommer­varmen.

VisitDenmark har netop opgjort top-50-­ listen over de mest besøgte turistattraktioner i det forgangne år, og på den liste er forlystelsesparkerne de mest populære med flere end 11,6 mio. besøgende og en fremgang på 564.000 besøgende fra 2014 til 2015. Det svarer til en fremgang på godt fem procent.

Det er parkernes mange nye attraktioner, der tiltrækker de flere gæster, siger Søren Kragelund, formanden for Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark og direktør for Fårup Sommerland.

Forlystelsesparkerne investerer i gennemsnit 250 millioner kroner. Den investeringstakt har sikret, at parkerne selv i dårlige perioder har kunnet tiltrække millioner af gæster om året, hvilket betyder, at hver dansker har besøgt en forlystelsespark to gange om året. Det er verdensrekord, og det kompenserer for, at udenlandske turister ikke er nær så forlystelsessyge, siger formanden.

Indtægter døgnet rundt

De mange investeringskroner bliver brugt på nye forlystelser, bedre restauranter og hoteller og overnatningsmuligheder i forbindelse med forlystelsesparkerne. Den tendens kan sammenlignes med, hvad der sker på krydstogtskibene, hvor et rederi tjener penge på gæsten hele døgnet.

»24 hours leisure dollar,« kalder Søren ­Kragelund det, fordi det giver parkerne mulighed for også at sælge aftensmad, underholdning om aftenen m.m. Fårup Sommerland har netop åbnet deres eget hotel. En investering til 55 mio. kr.

Det passer samtidig godt med danskernes ændrede feriemønstre, hvor kortere ferier med aktivitet og indhold vinder frem.

  • Legoland investerede sidste år 85 millioner kroner på et stort Ninjagoland, nye hotelværelser og en restaurant.
  • Djurs Sommerland brugte 28 millioner på den nye forlystelse ”Søulken” og nye spisefaciliteter.
  • Jesperhus Blomsterpark investerede i nye Hugo-legehytter.
  • Tivoli Friheden i Aarhus har fået ny rutsjebane og holder i år også julemarked, og forventer at tiltrække omkring 50.000 flere gæster i år.

Politisk accepteret

Optimismen er også gødet af, at forlystelsesparkerne i foråret blev en del af regeringens vækstforlig, hvilket betyder, at rammebetingelserne for erhvervet er blevet forbedret, bl.a. ved at el- og PSO-afgifterne er fjernet.

»Politikerne har omsider forstået, hvad parkerne betyder for dansk turisme. Vi er nu blevet accepteret som et vigtigt erhverv i turismebranchen,« siger Søren Kragelund.