Berlingske Media bliver medejer af Bornholms Tidende

Berlingske Media køber sig ind i Bornholms Tidende, der samtidig bliver kunde hos Berlingskes Nyhedsbureau.

Bornholmds Tidende bliver del af Berlingske Media og dermed også ny aftager af telegrammer fra koncernens nyhedsbureau. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske Media har netop underskrevet en aftale med Bornholms Tidende om medejerskab og strategisk partnerskab. Berlingske Media køber 25 procent af ferieøens avisgruppe af Bornholms Tidendes Fond, der indtil i dag ejede 94 procent. De resterende 6 procent er ejet af private bornholmske investorer. Købsprisen er ikke offentliggjort.

Ifølge koncernchef Lisbeth Knudsen giver det god mening for Berlingske Media at kunne udnytte de stordriftsfordele og den ekspertise, der allerede findes i koncernen i kraft af dens drift af syv lokale dagblade og 48 ugeaviser.

“Vi inviterer gerne flere lokale danske dagblade til at være en strategisk og operationel del af vores “familie”, hvis det giver mening forretningsmæssigt. Det gør det for Bornholms Tidende og for os, og vi har derfor valgt ikke alene at indgå et partnerskab, men også at indgå i et egentligt medejerskab af virksomheden”, siger hun.

Hos Bornholms Tidende glæder mig sig også over aftalen, som man forventer kan supplere den stærke lokale forankring og nærheden til borgerne på Bornholm med anderledes ressourcer og kompetencer fra det store mediehus. Blandt andet bliver Bornholms Tidende også kunde hos det nystartede Berlingske Nyhedsbureau.

“Sådan som mediebilledet ændrer sig i disse år, opstår der hele tiden nye muligheder, som vi i endnu højere grad vil kunne gribe i samarbejde med en stærk og kompetent partner. Bornholms Tidende har et stort potentiale, som vil kunne forløses ved at trække på ressourcerne hos sådan en partner. Derfor har vi valgt et samarbejde med Berlingske Media, som i forvejen sætter betydningen af lokale dagblade og lokale medier højt og har stor erfaring på området,” siger Bornholms Tidendes bestyrelsesformand, Peter Vang.

Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen tilføjer:

“De fleste lokale medier spiller en væsentlig rolle for det lokalområde de ligger i, og på Bornholm er det ingen undtagelse. En af vores kerneopgaver i Mecom gruppen, som Berlingske Media er del af, er at udvikle de lokale fællesskaber og den lokale forretning. Det håber jeg, vi kan hjælpe Bornholms Tidende med. Desuden bliver Bornholms Tidende nu som deltager i vores kreds af samarbejdende dagblade også kunde i det nye Berlingske Nyhedsbureau, og det er vi naturligvis glade for.”

Hos ledelsen på Bornholms Tidende ser man frem til at skulle samarbejde med en større spiller på mediemarkedet. Bjarne S. Pedersen, administrerende direktør for Bornholms Tidende, siger:

“Berlingske Media har mange erfaringer at trække på og er en dynamisk og innovativ partner, som vi ser frem til at arbejde sammen med. Vi ønsker at udvikle og fremtidssikre vores forretning på den bedste måde gennem dette partnerskab. Kombinationen af vores stærke avis og det samarbejde, vi kan etablere med Berlingske Media giver nogle spændende muligheder”.

Udover dagbladet driver Bornholms Tidende også guiden “Denne uges Bornholm”, den gratis ugeavis “Rytterknægten” og ejendomsmægleravisen “Boligavisen”.