Arla-topchef sælger for 20 milliarder i Storbritannien: »Usikkerheden omkring Brexit er modbydelig«

Storbritannien er Arlas største marked, og den danske mejeriproducent arbejder med planer for alle tænkelige udfald af Brexit, lyder det fra adm. direktør Peder Tuborgh.

»Det ser enormt kaotisk ud, og sådan er den slags forhandlinger jo, men jeg håber sørme, at politikerne er deres opgave voksen,« siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh, om usikkerheden op til Brexit. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Der er knap en måned til, at Storbritannien forlader EU, og hos dansk-svenske Arla, der onsdag har fremlagt regnskab, følger man situationen på den anden side af Nordsøen nøje.

For spørgsmålet er, hvorvidt Brexit bliver med eller uden en samhandelsaftale med resten af Europa, er vigtig for selskabet, der er Storbritanniens største fødevareproducent.

Storbritannien er samtidig Arlas største enkeltmarked, hvor mejeriselskabet sidste år omsatte for knap 20 milliarder kr. Det svarer til omkring 25 procent af Arlas samlede omsætning.

»Usikkerheden om, om der bliver en aftale eller ej, og hvordan den i det hele taget bliver, er ganske modbydelig. Det ser enormt kaotisk ud, og sådan er den slags forhandlinger jo, men jeg håber sørme, at politikerne er deres opgave voksen,« siger Arlas adm. direktør, Peder Tuborgh.

Han fortæller, at selskabet arbejder med planer for alle tænkelige udfald.

»Vi har lavet en lang række moduleringer, alt efter om det bliver udfald A, B, C eller D. Vi har forberedt os meget grundigt, og der er ingen tvivl om, at et hårdt Brexit vil give en masse volatilitet,« siger han.

Et hårdt Brexit refererer til et scenarie, hvor Storbritannien forlader EU, uden at der er indgået en aftale med EU om varernes frie bevægelighed i stil med de regler, der er i dag, hvor Storbritannien er en del af EUs indre marked.

Det er blandt andet selskabets vigtige milliardeksport af Lurpak-smør og skyr, der kan komme under pres af nye, høje toldsatser.

Kursfald kostede Arla en milliard

Direktøren vil ikke udtale sig konkret om de mulige konsekvenser af et hårdt Brexit, da virksomheden indgår i kooperativer i England, som udgør en fjerdedel af selskabets ejere.

»Så det er i virkeligheden meget komplekst, og alle skal have den samme mælkepris. Det vigtigste er, at vi angriber det på en måde, som er fair for alle ejere i alle lande. Men vi ved, at et hårdt Brexit også bliver barsk for os,« siger han.

Arla er allerede blevet hårdt ramt af Brexit. I 2017 betød fald i pundet, at bundlinjen blev negativt påvirket med omkring en milliard kr.

Det medførte, at selskabet i april sidste år lancerede en stor spareplan, der skal reducere mejerigigantens årlige omkostninger med tre milliarder kr. Målet er at genetablere Arlas konkurrenceevne, som på kort tid var blevet hamret baglæns af dels Brexit, dels også af EUs gigantiske lagre af mælkepulver.

»Så mange af de effekter har vi jo fundet løsninger på nu, og det er også derfor, at vi har lagt et regnskab frem, som vi er stolte af. Nu må vi så se, hvad der sker med Brexit, og om vi skal i gang med at finde løsninger igen,« siger direktøren.

Selskabet præsenterede onsdag regnskab for 2018, hvor omsætningen var steget med 0,6 milliarder kr. til 77,5 milliarder kr. Overskuddet faldt dog med næsten 1,6 milliarder kr. i 2018 i forhold til året før, fordi indtjeningen pr. liter mælk blev reduceret med knap 13 øre. Alligevel har selskabet valgt at udbetale hele årsresultatet på 2,2 milliarder kr. til andelshaverne, der har været hårdt ramt af århundredets tørke i sommeren 2018.

Hverken selskabets eksport til Storbritannien eller Arlas lokale produktion i landet har endnu været ramt af Brexit.