Arla øger salget, men tjener markant mindre

Selv om Arlas indtjening faldt i 2018, har mejerigiganten alligevel valgt at udbetale hele årets overskud til andelshaverne, der er i krise efter tørken.

Arla sælger blandt andet mælk, skyr og yogurt Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

Efter et udfordrende år har den danske mejerigigant Arla alligevel formået at øge salget.

Således steg omsætningen sidste år med 0,6 mia. kr. til 77,5 mia. kr.

Det viser Arlas regnskab for 2018, som koncernen netop har offentliggjort.

Mens omsætningen steg på grund af et større udvalg af mejeriprodukter og et godt salg af selskabets kernevarer mælk, yogurt og skyr, var indtjeningen i regnskabsåret under pres.

Overskuddet faldt med næsten 1,6 mia. kr. i 2018 i forhold til året før, fordi indtjeningen pr. liter mælk blev reduceret med knap 13 øre. Alligevel har selskabet valgt at udbetale hele årsresultatet på 2,2 mia. kr. til andelshaverne.

Håndsrækning til andelshavere

Det er aldrig sket før og skal ses som en håndsrækning til andelshaverne, der blev ramt af århundredets tørke i sommeren 2018 og oplevede stigende forderpriser.

»Som et landmandsejet mejeriselskab bekymrer vi os om vores andelshaveres ve og vel, og vi har set, hvordan mange af vores kolleger har lidt under den tørre sommer sidste år. Vi har nu en enestående mulighed for at hjælpe dem uden at det påvirker koncernen negativt,« siger Arla Foods' bestyrelsesformand, Jan Toft Nørgaard, i en pressemeddelelse.

Almindeligvis fordeles Arlas sit resultat til ejerne på efterbetaling og konsolidering, men i i år er balancen så stærk, at bestyrelsen har valgt at afvige den praksis.

»Vores balance er blevet væsentligt forbedret de seneste fem år. Styrken i vores balance muliggør dette ekstraordinære initiativ, samtidig med, at vi bevarer vores investeringsplaner for Arlas fortsatte vækst,« siger Arlas koncernchef Peder Tuborgh.

I 2019 forventer Arla at skabe yderligere vækst for sine varemærke-produkter både i Europa og internationalt. Koncernen forventer at nå en omsætning på 10,2-10,6 milliarder euro i 2019 med en forventet resultatandel i intervallet 2,8-3,2 procent.