Den danske mejerikoncern Arla Danmark har i en årrække satset på en række økologiske produkter og initiativer, der skal sikre virksomhedens ambitioner om at øge omsætningen af økologiske produkter.
Og initiativerne giver tilsyneladende pote: Arlas omsætning af økologiske produkter vækstede i 2018 med seks pct. svarende til 58 mio. kr., og det får det samlede økosalg i 2018 til at lande på 1,047 mia. kr. Dermed er en vigtig milepæl rundet for koncernen.
Det oplyser en pressemeddelelse, der bliver offentliggjort fredag.
»Jeg er selvfølgelig glad for, at vi allerede nu runder en økologisk omsætning på 1 mia. kr. Og piler peger opad. Det understreger, at vi har ramt plet med Arlas økostrategi om større udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne,« siger landedirektør i Arla Danmark Jakob B. Knudsen i pressemeddelelsen.
Mål skal nås gennem innovation og flere produkter
Omsætningen er en vigtig brik i Arla Danmarks økostrategi, som virksomheden lancerede i 2015. Det er planen, at virksomhedens omsætning af økologiske produkter skal øges med 50 procent inden 2020, hvilket svarer til et årligt salg af økologi på 1,2 mia. kr. Med de nyeste tal for 2018 mangler Arla dermed kun syv procent for at nå deres ambitioner og økomål.
Jakob B. Knudsen tillægger Arlas fokus på 15 forskellige økologiske fødevarelanceringer, investeringer i markedsføring, innovation og bæredygtig emballage for virksomhedens succes. Og efter alt at dømme vil der inden for de næste par år komme flere af samme investeringer.
»Vi kan se, at økologisk innovation betaler sig. Derfor har vi netop lanceret den nye økologiske yoghurt ØKO KUN, der kun indeholder frugt og yoghurt og dermed er helt uden tilsat sukker og tilsætningsstoffer. ØKO KUN er resultatet af en innovativ proces, hvor vi skubber rammerne for, hvad vores økologiske produkter indeholder og består af. Samtidig vil et fokusområde i 2019 ligeledes være at konvertere endnu mere af vores emballage til grøn og miljøvenlig emballage, hvilket er en vigtig prioritering for Arla,« tilføjer Jakob B. Knudsen i pressemeddelelsen.
Mælk står fortsat for den største andel af Arlas økologiske salg, men danskerne putter i stigende grad også andre økologiske mejeriprodukter i indkøbskurven, skriver pressemeddelelsen. Således har virksomheden også i 2018 haft fremskridt med deres skæreoste, laktosefri produkter og en økologisk version af Lurpak smør. Samtidig stiger salget af Arlas økologiske mærke ØKO, der vækstede med ni pct. samme år. ØKO er en satsning fra Arlas side om at demokratisere økologi, så det bliver mere tilgængeligt for danskerne til en billigere pris, fastslår pressemeddelelsen.
Hvis Arla skal nå økomålene inden 2020, skal det samlede salg af økoprodukter stige med yderligere syv pct. Det er noget, som Jakob B. Knudsen er fortrøstningsfuld med og fast besluttet på vil ske.
»Forbrugerne viser stor interesse for økologiske alternativer, og det kvitterer vi naturligvis for ved at lancere endnu flere økologiske produkter i 2019,« siger han.