Amerikanske krav og billige kopier får Novo-rival til at droppe insulinkonkurrencen

Sanofi, Novo Nordisks franske konkurrent, meddelte sent mandag, at medicinalfirmaet trækker sig fra diabetesmarkedet. Årsagerne er blandt andet et mislykket forsøg på at indhente konkurrenter og ønsket om at indsnævre forretningsområdet.

Paul Hudson, administrerende direktør i det franske medicinalfirma Sanofi, fortalte mandag, at koncernen forlader insulinmarkedet. Dermed forsvinder Novo Nordisks største konkurrent fra industrien. Fold sammen
Læs mere
Foto: Benoit Tessier/Reuters/Ritzau Scanpix

Mandag aften blev der en spiller mindre på markedet for diabetesbehandling.

Det franske medicinalfirma Sanofi, der står bag verdens bedst sælgende insulinmiddel og samtidig er Novo Nordisks helt store konkurrent, har nemlig valgt at forlade arenaen. Dermed står kun to helt store aktører tilbage i toppen af insulinindustrien: Eli Lilly og selvfølgelig Novo Nordisk.

Årsagerne er blandt andet, at Sanofi, der står bag medikamentet Lantus, som bruges til diabetespatienter, i flere år har halset efter konkurrenterne, når det gælder udviklingen af ny, banebrydende insulin.

Og nu har Sanofis administrerende direktør, Paul Hudson, der tiltrådte i september, sagt stop. Frustrationen over manglende resultater er for stor, og udbyttet for lille.

Beslutningen har dog ikke været nem, hvis man spørger Paul Hudson, for Sanofi har ifølge ham »en stolt historie« inden for feltet. Alligevel er han ikke i tvivl om, at det er den rette beslutning, og at den står ved magt, lyder det i flere internationale medier, herunder The Wall Street Journal.

I stedet for at fortsætte kampen om diabetespatienterne har man i Sanofis nye strategi valgt at fokusere på blandt andet kræftbehandling.

Det er netop også kommet frem, at det franske medicinalfirma i forbindelse med sin nye satsning har opkøbt det amerikanske biotekselskab Synthorx, som fokuserer på at forlænge og forbedre livet for patienter med kræft og autoimmune sygdomme. Købet har kostet Sanofi knap 17 milliarder kroner.

Ikke stor overraskelse for analytikere

Blandt aktieanalytikere kommer Sanofis udmelding ikke som en kæmpe overraskelse. Per Hansen, der er investeringsøkonom hos Nordnet, forklarer, at Sanofi traditionelt har ført en »zigzagkurs«, hvor eksempelvis Novo Nordisk har været meget mere fokuseret på insulinen.

Insulinmarkedet er kendetegnet ved at bestå af tre hovedudbydere: Novo Nordisk, Eli Lilly og netop Sanofi.

Søren Løntoft, senioranalytiker i Sydbank

»På den anden side kan der også være en slagside, for Sanofi vil måske køre et ophørsudsalg, der på en kortsigtet bane kan presse Novo Nordisk og Eli Lilly med eksempelvis en aggressiv prissætning.«


»Sanofi har jo været kendt for ofte at skifte topchef og hyppigt købe op i nye selskaber inden for nye områder, så det er ikke nogen stor overraskelse, at de gør det igen. Det kan dog ændre spillereglerne en smule og give mere plads til Novo Nordisk. Priserne forbliver nok de samme, som er det, der primært driver aktien, men det kan give noget mere volumen i salget,« siger Per Hansen.

Han siger, at man godt kan forestille sig, at Sanofis skifte skyldes det store fokus, der har været på insulinpriserne i USA, og man vil derfor fokusere på at udvikle andre medikamenter til for eksempel kræftbehandling, hvor prisovervågningen er mindre.

Han vil dog tro, at det kan give et lille boost til Novo Nordisk-aktien i dag.

Hos Sydbank mener senioranalytiker Søren Løntoft heller ikke, at det er verdens største overraskelse. Han peger på, at der både kan være positive og negative konsekvenser for Novo Nordisk, at der nu er en spiller mindre i toppen af insulinverdenen.

»Det åbenlyse er, at når man har tre store aktører, og den ene konkurrent nedprioriterer det, så er der mindre konkurrence til Novo Nordisk. På den anden side kan der også være en slagside, for Sanofi vil måske køre et ophørsudsalg, der på en kortsigtet bane kan presse Novo Nordisk og Eli Lilly med eksempelvis en aggressiv prissætning,« siger Søren Løntoft.

Amerikansk politik rammer markedet

Sanofis nye strategi vil blive præsenteret på Sanofis kapitalmarkedsdag i dag i Massachusetts i USA.

Her forventes det også, at Sanofi vil præsentere sine nye finansielle ambitioner, der blandt andet omfatter besparelser og effektiviseringer med en effekt på to milliarder euro i 2022.

I tredje kvartal i år solgte Sanofi diabetespræparater for 1,26 milliarder euro. Omsætningen var præget af et dyk i salget af de langtidsvirkende insuliner Lantus, der stadig er verdens mest sælgende, og efterfølgeren Toujeo.

Det skuffende salg skyldes blandt andet, at Lantus er ramt af konkurrence fra billige kopiprodukter.

Derudover kæmper Sanofi på samme vis som danske Novo Nordisk med kravet om øgede rabatter til patienter under den offentlige amerikanske sygesikring, Medicare.