Unødvendigt besvær med slik fænger

Der bliver smadret millioner af stykker slik i det simple spil »Candy Crush Saga«, der lige nu topper hitlisterne over spilapplikationer til mobiltelefoner. Det er det unødvendige besvær, der trækker.

1407candycrush_pressefoto.jpg
Pressefoto fra selskabet King, der står bag spillet »Candy Crush Saga«. Spillet får stor opmærksomhed, og omsætter dagligt for godt 3,6 mio. kroner. Fold sammen
Læs mere

Det er et spil om slik, hvor tre på stribe er godt. Fire endnu bedre. Og fem allerbedst. De skal ikke spises, men smadres ved at samle dem ens af slagsen. Umiddelbart simpelt. Og samtidig ekstremt populært.

»Candy Crush Saga«, der er bedst kendt som et spil til mobile enheder og til Facebook, blander sig for tiden i toppen af spilhitlisterne. Det gør det, fordi det skaber unødigt besvær, som skal bringes i orden igen. Og det fænger.

»Den type spil er bygget som sjove mikroverdener fyldt med besvær, man tager på sig uden grund. En slags uorden, man skal sætte i orden igen. Og når det lykkes, har man en god følelse af at have opnået noget,« forklarer spilforsker Jesper Juul, der har skrevet bøgerne »The art of failure« og »A Casual Revolution«.

På den måde bliver den type spil en del af dagligdagens opgaver – og irriterer også, når de driller. Til gengæld accepterer man også, at man kommer til at fejle på et tidspunkt.

»Normalt bryder man sig ikke om at mislykkes, men det gør man i spil. Man accepterer, at man kommer til at fejle. Det irriterer, men man accepterer det, fordi det så også nogle gange lykkes en gang for alle at klare sig videre til næste »level«. Og når det er klaret, kan man ikke sætte spørgsmålstegn ved det. Så er der skabt orden igen,« lyder det fra Jesper Juul, der er adjunkt ved New York University Game Center.

Spil skal kunne tilgås når og hvor som helst

Spil af den type kaldes »casual gaming«. Kort fortalt er det spil, der ofte spilles på mobile enheder og dermed kan tilgås når som helst og hvor som helst.

De rummer typisk simple mekanismer, der er lette at lære, spilles i korte sessioner og har ofte indbyggede belønninger undervejs.

For nylig placerede netop King, der står bag »Candy Crush Saga« og en lang række andre spil, sig som det spiludviklingsselskab, der har flest månedlige brugere på Facebook. Ifølge tal fra analysefirmaet AppData overhalede King dermed Zynga, kendt for spil som »Farmville« og andre i samme familie. Isoleret set ligger Candy Crush da også i top – også i appbutikkerne, hvor det hentes til mobile enheder.

Oprindeligt opstod casual gaming som internetspil, men har fået et nyt skub i takt med udbredelsen af mobile enheder, hvor de netop kan spilles, når man lige har fem-ti minutter i toget, ved busstoppestedet eller på sofaen.

Spilforsker og lektor på Københavns Universitet Anne Mette Thorhauge betegner spillene som »pick up games«, der er karakteriserede ved, at de kan spilles med det samme, de hentes ned på mobilen. »I modsætning til andre spil, som eksempelvis strategispil, er færdigheder mindre betonede i denne type spil. Der er en tendens til, at chanceelementet er opjusteret, mens kompetenceelementet er nedjusteret,« forklarer Anne Mette Thorhauge. Dermed har casual games også medvirket til at fange et nyt spilpublikum over de seneste år. Det er ifølge Anne Mette Thorhauge sket i takt med, at spillene er flyttet ud på flere platforme og dermed også ind i flere tidslommer. »De kan spilles stort set alle steder. Samtidig kan de fleste klare de tidsintervaller, de kræver af dem. Det med at sætte sig og spille et strategispil, der kræver fire timer, er svært at kombinere med et fuldtidsjob og tre børn,« lyder det fra Anne Mette Thorhauge.

Topper hitlisterne

Forleden offentliggjorde teknologigiganten Apple en række lister over de mest populære spil i App Store, hvor folk henter applikationer til iPhone, iPod og iPad. Og mens det p.t. er slikspillet, der topper flere af den type lister, er det blot tre år siden, at spillet »Angry Birds« satte sig tungt på den placering for at blive siddende året efter. På Facebook er Candy Crush Saga da også skarpt efterfulgt af spil fra producenten Zynga, der har hittet med »Farmville«, der fortsat er godt med i version to.

Spilproducenten King er ifølge spilforskeren Jesper Juul dygtig til at skabe variationer gennem spillene ved at give brugerne nye udfordringer. Alligevel vil der naturligt komme et tidspunkt, hvor man som bruger har gennemskuet, hvordan det hele hænger sammen og mister interessen eller lader den fanges af et andet spil. Det samme skete eksempelvis for »Angry Birds«, der er udviklet af den finske spiludviklingsvirksomhed Rovio.

Samtidig er der også modebølger inden for spil, der blandt andet er båret af, at spillene enten spilles på sociale netværk som Facebook, eller at resultaterne fra spillet deles her. Ifølge spilforskeren Anne Mette Thorhauge er netop de korte tidsintervaller, der gør det let at tilgå casual games også medvirkende til, at man hurtigt kan springe videre til et nyt spil. Der er det anderledes med spil som eksempelvis »World of Warcraft«, hvor folk bruger meget tid på at lære spillet rigtigt at kende, månedsvis på at opbygge deres karakterer i spillet og dermed også har en tendens til at blive hængende længere.