Menneskets udvikling tager fart

Modsat hvad mange tror, så fortsætter mennesket med at udvikle sig - udviklingen tager endda fart, viser en undersøgelse.

Menneskets evolution fortsætter med fornyet hastighed, fortæller en undersøgelse. Fold sammen
Foto: Colourbox

Hvis nogen skulle tro, at menneskets udvikling er ved at gå i stå, så må de tro om igen. Menneskets evolution går faktisk hurtigere end nogensinde før.

Det er den opsigtsvækkende konklusion i en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences.

Således er forandringen i menneskets gener i de seneste 5000 år foregået med en hastighed, der er omkring 100 gange højere end i nogen anden periode i menneskets historie, viser undersøgelsen.

»Generne udvikler sig hurtigt i Europa, Asien og Afrika, og udviklingen er for det meste unik for det enkelte område. Vi bliver mere forskellige og udvikler os ikke til en samlet, blandet menneskehed«, siger Henry Harpending, en af forskerne bag undersøgelsen og professor ved Universitetet i Utah, Salt Lake City i USA, til BBC.

Årsagen til, at mennesket udvikler sig forskelligt, er ifølge forskerne, at menneskemasserne ikke bevæger sig ret meget fra verdensdel til verdensdel i sammenligning med dengang, det moderne menneske forlod Afrika for at kolonisere resten af verden.

Forskerne anslår, at der er to faktorer, der får evolutionen til at tage fart. Den første er, at vi er blevet langt flere mennesker.

»Jo flere mennesker der er, desto større er muligheden for en fordelagtig mutation i generne, siger professor Harpending.

Den anden forklaring er ændringer i madvaner og omgivelser og de mange nye sygdomme, som opstår, når antallet af mennesker stiger.

Selvom menneskets evolution er gået hurtigere i de seneste 5000 år, så betyder det ikke nødvendigvis, at udviklingen foregår nu og her, mener professor Steve Jones ved University College London

»Den generelle tendens til, at evolutionen har taget fart i de seneste 10.000 år, mens vi groft sagt er gået fra dyr til menneske, er klart sand. Men at sige, at det foregår i dette øjeblik er efter min vurdering nok forkert, siger han.

»For tiden er vi nok i en evolutionær pause. Vi er mellem to storme, hvor den første, landbruget, er på vej til at ebbe ud. Spørgsmålet er, om roen fortsætter, eller om vi bliver ramt af en ny storm. Hvis det sker, så vil det helt sikkert komme til at handle om sygdomsepidemier, siger professor Steve Jones.