IT-gigant anklages for børns »in-app«-køb

De amerikanske handelsmyndigheder lægger sag an mod internetgiganten Amazon. Anklagen går på, at selskabet gør det for let for børn uforvarende at foretage »in-app«-køb i spil og andre apps bl.a. på selskabets Kindle Fire tablet.

Det har flere gange skabt ballade, at børn uforvarende foretager »in-app« køb, når de spiller spil eller bruger andres apps på mobile enheder med indbyggede muligheder for at tilkøbe virtuelle guldmønter, ekstra chancer, flere liv og andre feature. Nu vil de amerikanske handelsmyndigheder trække internetgiganten i retssag om det. Fold sammen
Læs mere

Det har givet ballade for flere appbutikker, at det er muligt for børn uforvarende at komme til at købe alt for stort ind undervejs i spil, når de bruger smartphones og tablets.

Nu bliver den amerikanske internetgigant Amazon også trukket ind i en retssag for at gøre det for let for børn at foretage virtuelle køb på mobile enheder uden forældrekontrol. Det skriver Huffington Post.

Tidligere har både Apple og Google stået for skud, og begge selskaber har siden været nødt til at foretage justeringer i deres appbutikker, der gør det vanskeligere at komme til at købe for mange virtuelle varer undervejs i spil og andre apps, der er bygget op på den måde, at brugerne af dem kan tilkøbe funktioner, liv og lignende. I de sager har kritikken handlet om, at der opstod en slags indkøbsvindue uden krav om adgangskode på henholdsvis 15 minutter i Apples App Store og 30 minutter i Googles app-butik Google Play.

I Amazons tilfælde er det de amerikanske handelsmyndigheder Federal Trade Commission - FTC, der lægger sag an mod internetgiganten med en anklage om, at selskabet ulovligt har opkrævet millioner af dollar fra børn i »in-app« køb uden forældres viden i apps til børn, der bruger mobile enheder som Amazons Kindle Fire tablet.

»I mange tilfælde har forældrene klaget over, at deres børn ikke forstår, at deres aktivitet undervejs i spille kan resulteret i at koste rigtige penge. Amazon har modtaget tusinder af klager relateret til uautoriserede in-app opkrævninger af børn i disse og andre spil,« lyder det i anklagen fra FTC, der vil have Amazon til ikke bare at tilbagebetale uautoriserede in-app køb, men også at indføre en praksis, hvor forældre skal samtykke, inden børn foretager den type køb.

Både Apple og Google har tidligere i år taget initiativer til at indføre advarsler mod in-app køb.

Apple har i en opdatering til styresystemet iOS 7 til selskabets mobile enheder har tilført en funktion, hvor der dukker en meddelelse op, der advarer om et åben indkøbsvindue på 15 minutter uden adgangskode, når det første in-app køb foretages.

Google har tilføjet en funktion, der øger muligheden for brugere for at kontrollere under indstillinger, om der altid skal bedes om en adgangs, om det skal ske efter et 30 minutters åbent indkøbsvindue, eller det aldrig skal ske.

Tidligere i år indgik Apple også et forlig med FTC om at tale penge tilbage til forældre, hvis børn uforvarende havde købt ind på forældrenes kreditkort i de 15 minutter, hvor der ikke blev krævet adgangskode for at købe, samt at ændre i systemet.

In-app køb har ligeledes været i søgelyset hos danske myndigheder, hvor Forbrugerombudsmanden har taget sagen op. Herfra lød det i en meddelelse i februar, at Apple nu har betalt pengene tilbage i hovedparten af 84 danske klagesager, som Forbrugerombudsmanden har behandlet. Det drejer sig om et samlet beløb på mere end 400.000 kroner, fremgår det af Forbrugerombudsmandens hjemmeside.

Forbrugerombudsmanden har ligeledes hentet opbakning i sagen af myndigheder fra en lang række EU-lande og EU-Kommissionen, der i et fælles brev til Apple og Google har kritiseret markedsføringen af onlinespillene, blandt andet fordi de i mange tilfælde i strid med EU-reglerne købsopfordringer rettet mod børn, lyder det i meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden i februar.

Det er generelt en udbredt forretningsmodel for udviklere at apps at indbygge muligheden for in-app køb i apps, der ellers er gratis for brugerne at hente ind på deres smartphones.

En tidligere analyse fra IT-analysevirksomheden Gartner vurderer da også, at in-app køb vil komme til at fylde mere, og at den model i 2017 vil komme til at tegne sig for 48 procent af de samlede indtægter på apps - svarende til en stigning på 11 procent i forhold til 2012.