»Vores skole er blevet bedre efter reformen«

Hos familien Müller Kristensen er børnenes skoledag mere aktiv, og den målstyrede undervisning er et plus.

Rune Müller Kristensen spiller kort med sine to sønner, Tobias og Oskar. Foto: Sara Gangsted Fold sammen
Læs mere

Hos familien Müller Kristensen har folkeskolereformen været et glædeligt indspark i deres børns skolegang. Selv om børnene først er begyndt i skole efter reformen, er det Rune Müller Kristensens indtryk, at børnenes skole er blevet bedre, og at reformen primært har bragt positive elementer med sig.

Han er far til syvårige Tobias og otteårige Oskar, der går på Christianshavns Skole i henholdsvis 0. og 1. klasse.

»Der er kommet mere bevægelse i skolen. Læreren tager dem for eksempel med ned i skolegården og laver forskellige lege med dem,« siger Rune Müller Kristensen, der til daglig er videnskabelig assistent på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) og desuden medlem af skolebestyrelsen på Christianshavns skole.

Han konstaterer, at børnene lærer »det de skal«, og han har især indtryk af, at timerne med pædagogen er gode.

»De har fokus på de sociale ting med pædagogen. Det kan være, de taler om mobning. Samtidig ved jeg, at lærerne har været glade for, at der var en pædagoguddannet også,« siger Rune Müller Kristensen. Han synes også, der har været større fokus på niveaudeling af eleverne i skolen, og oplever ikke, at skoledagen er for lang, for han »ville alligevel ikke kunne hente børnene før klokken 16«. Desuden har Christianshavns Skole indrettet dagene således, at i hvert fald de mindre klasser har fri klokken 14 alle dage, så de undgår lange og korte dage.

»Jeg er især glad for den målstyrede undervisning, så jeg ved, hvor de er på vej hen med undervisningen,« siger Rune Müller Kristensen, som tilføjer, at det eneste negative, han kan sige om reformen, er, at der skulle have været mere tid for lærerene til at forberede sig på implementeringen, inden den trådte i kraft.