Det skal være langt billigere at købe og køre bil på landet.

Der, hvor der hverken er særlig mange biler, mennesker eller alternativer i form af offentlig transport.

Prisen? Den skal betales i og omkring København. Det vil være realiteten, hvis man vælger at indføre kørselsafgifter, som fire danske bilorganisationer nu bakker op om, siger professor og trafikøkonom Mogens Fosgerau til Jyllands-Posten.

»Man kommer ikke til at kunne udbygge den kollektive trafik nok til at kunne kompensere bilisterne for, hvor meget dyrere det bliver at køre i bil i de store byer. Derfor bliver bilisterne i hovedstadsområdet taberne, mens man vil kunne finde vinderne ude på landet. Vi vil komme til at flytte ret mange penge fra by til land – især fra hovedstaden til Jylland,« siger han til avisen.

Han påpeger, at der er tale om et større milliardbeløb.

De Danske Bilimportører, FDM, DI Transport og Bilbranchen er mandag gået sammen om at støtte kørselsafgifter, hvis det overholder fire principper for, hvordan de kan indføres.

»Ikke som en ny skatteskrue, men som et værktøj til at mindske trængslen på de mest trafikerede veje i Danmark,« siger Mads Rørvig, administrerende direktør for førstnævnte, i en pressemeddelelse.

Stort set gratis i Agger Tange – dyrt i København

Både fra Enhedslisten og Venstre er reaktionerne positive.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er enig i princippet om, at der skal være forskel på afgiften afhængigt af, hvor man kører.

Han er ikke i tvivl om, at der vil blive flyttet rigtig mange penge.

Det skal være stort set gratis at køre over Agger Tange i Vestjylland. Dyrt at køre hen over metroen i København i sin firhjulstrækker, siger han til Jyllands-Posten.

Regeringen har ikke nogen aktuelle planer om at indføre en kørselsafgift, understreger ministeren. Han er dog ikke i tvivl om, at det vil ske i fremtiden.

Til samme medie siger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfod, at hun mener, at indtægterne skal bruges til at investere i bedre kollektiv trafik i og omkring hovedstaden.

Stort forsøg med fiktive afgifter begynder nu

Om få dage begynder et stort forsøg, hvor omkring 2.200 forsøgspersoner vil være underlagt fiktive kørselsafgifter.

Forsøget, som blev vedtaget af den tidligere S-regering i 2020, løber indtil 2025 og er især centreret omkring trafikken i København og Aarhus. Det skal teste, hvordan bilister reagerer, når de skal betale ekstra, alt efter hvor og hvornår de kører.

Spørgsmålet er, om det vil gå anderledes end førhen. Debatten har verseret herhjemme i årtier.

Såkaldt roadpricing blev et tema i 1996, da forskere fra DTU demonstrerede et bud på et system.

Tanken blev dengang kaldt for både »udansk, utryg og skræmmende« af daværende statsminister Poul Nyrup Rasmussen (S).

I 2009 besluttede næsten alle partier i Folketinget at arbejde med roadpricing, men to år senere blev ideen kasseret.

I 2012 opgav S-regeringen planen om en betalingsring i København.

Skatteministeriet droppede ideen om et roadpricingsystem for lastbiler året efter – samme år, som Trængselskommissionen anbefalede et storskalaforsøg med kørselsafgifter i København.