Nydanske telesælgere skifter navn

Telemarketingmedarbejdere med udenlandsk baggrund præsenterer sig med danske navne, når de ringer til kunder. HK betegner det som nedværdigende.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Hej, mit navn er Allan«.

Sådan kan det lyde, når telefonsælgeren Ali ringer potentielle kunder op. Flere fagforeninger melder nemlig om, at telemarketingmedarbejdere med indvandrerbaggrund skifter til et dansk navn for at lyde så danske som muligt. Det skriver avisen.dk.

Faglig sekretær Jakob Nerup fra fagforbundet HK mener, at det er problematisk.

»Det er da ekstremt, at man ikke kan bruge sit eget navn. På den måde er man med til at forstærke fordomme og diskrimination. Det er ekskluderende og nedværdigende, at man som ansat kan føle sig tvunget til at gøre det her,« siger han.

Ifølge avisen.dk er telemarketingsbranchen og virksomhederne klar over, at medarbejdere med anden etnisk baggrund ændrer navn. Camilla Amstrup, ansvarlig for kundecenter og telemarketing hos TDC, påpeger, at man ikke støtter navneændringer, men at det er tilladt.

»Der er desværre medarbejdere med anden etnisk baggrund, der oplever at blive svinet til af dem, de ringer til. Og det kan få nogle til at ændre deres navn. Det er ikke noget, vi støtter, for vi synes ikke, det er optimalt. Men vi tillader det,« siger hun til avisen.dk.