Nedladende kommune får et hak i tuden

Ombudsmanden kritiserer kommunes sprogbrug over for borger. Det er uhøfligt og nedladende, siger han.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kommuner må ikke svare arrogant på borgernes henvendelser. Det sætter ombudsmanden streg under ved at kritisere en kommune for at bruge et uhøfligt og nedladende sprog over for borger.

Ritzau erfarer, at der er tale om Læsø Kommune, men kommunens kommunaldirektør, Søren Abildtrup, vil ikke bekræfte det.

- Det har jeg ikke nogen kommentarer til, siger han.

Borgeren klagede til ombudsmanden over kommunens behandling af flere anmodninger om aktindsigt.

Det er dog ikke kommunens behandling af aktindsigt, men i stedet kommunens sprogbrug, der får ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen op af stolen.

Kommunen skriver blandt andet følgende til borgeren i to e-mails fra februar 2011:

"Det er med beklagelse, at (X) Kommune modtager endnu en af Deres utallige useriøse henvendelser", skriver kommunen og fortsætter:

"Jeg skal oplyse Dem om, at (X) Kommune er uendelig træt af at forholde sig til useriøse og usaglige henvendelser fra Dem i denne og flere andre sager."

I sin afgørelse til borgeren skriver ombudsmanden, at kommunens formuleringer ikke var nødvendige, men i stedet uhøflige og nedladende.

Hans Gammeltoft-Hansen skriver desuden til borgen, at han er "klar over, at der er tale om et vanskeligt og langvarigt sagsforløb, og at dine (borgerens, red.) gentagne aktindsigtsanmodninger ifølge kommunen ikke har været ordentlige og seriøse"

Men kommunen afviger imidlertid fra god forvaltningsskiks krav om høflig og hensynsfuld optræden, vurderer Hans Gammeltoft-Hansen.

/ritzau/