Muhammedtegninger får lov til at blive på universiteter

Skolelederforeningen vil have de berømte karikaturtegninger i skammekrogen, men på universiteterne skal der være 100 procent frihed til at vælge sit materiale, mener rektorer.

De studerende på landets universiteter kan også fremover se frem til, at Muhammedtegningerne vil blive brugt i undervisningen. Her studerende på Copenhagen Business School. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Bojesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mandag blev de berømte og berygtede Muhammedtegninger sammenlignet med porno. Det var Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, der vil forskåne børn, at lærere benytter sig af tegningerne i undervisningen. Der må censureres, mener han, for man kan sagtens forklare sagen uden at vise billederne.

På universiteterne kan tegningerne også være relevante i adskillige undervisningssammenhænge, og på de højere læreanstalter har man ingen plan om at censurere undervisernes brug af karikaturtegninger i undervisning.

»Vi bruger det materiale, der er nødvendigt i forhold til det, vi skal formidle i en forskningsbaseret undervisning. Vi forventer, at vores professorer, lektorer og adjunkter selv tager stilling og har dømmekraft til at vurdere, hvad der er relevant,« siger Hanne Leth Andersen, rektor på Roskilde Universitet.

Det kan virke indlysende for nogle, men det er ikke overalt, at man med alle mulige midler forsøger at kvæle eventuelle krænkelser i opløbet.

Amerikanske tilstande

I USA har man forsøgt sig med at sætte mærkater på de enkelte kurser på universiteter. På den måde kan man se om det fag, man overvejer at følge, indeholder stødende indhold. Det betyder i praksis, at mennesker, der ikke vil konfronteres med seksuelt indhold, skæve kønsroller etc. kan fravælge kurser helt.

Det har på amerikanske universiteter ført til specielle situationer. Studerende på et universitet kræver, at klassikeren »Den Store Gatsby« får et advarselsmærkat for kvindehad og fysisk mishandling, og et udtryk som »hvor er du født,« er blevet krævet bandlyst fra universiteterne, fordi det kan støde studerende, der tilhører en minoritet.

Sune Lægaard, der er lektor i filosofi på Roskilde Universitet, mener, at den såkaldte ”trigger warning” fører til, at undervisere udøver høj grad af selvcensur, og flere sager med krænkede studerende over Muhammedtegninger eller andet, kan eventuelt føre til, at et lignende system kan blive aktuelt i Danmark. Indtil nu er der dog ikke noget, der tyder på det.

Rektor Hanne Leth Andersen mener, at formidling på universiteterne er lettere, hvis underviser og studerende kan se hinanden i øjnene, men det betyder ikke nødvendigvis, at tegninger eller ytringer, der kan være krænkende, skal fjernes fra Powerpoint-præsentationerne.

»Provokation for provokationens skyld er en dårlig idé, men i undervisningssammenhæng er det jo noget andet. Der er det jo det saglige og analytiske, der er væsentligt,« siger hun.

Hver underviser må træffe valget

Formanden for alle landets universitetsrektorer i det, der kaldes rektorkollegiet, Anders Overgaard Bjarklev, vil ikke kommentere på, hvad universiteternes samlede holdning er, inden de har haft en grundig samtale i rektorkollegiet. Han siger, at de på nuværende tidspunkt ikke har nogen holdning til sagen.

På gymnasierne er der ikke berøringsangst overfor Muhammedtegninger. Anne-Birgitte Rasmussen, formand for gymnasieskolernes rektorforening, Danske Gymnasier, mener, at eleverne skal lære at være kritisk reflekterende overfor samtidshistoriske kilder, som karikaturerne af Muhammed ifølge hende er.

»Derfor vil det være naturligt at vise tegningerne i nogle sammenhænge,« siger hun.

Rektor på Aalborg Universitet, Per Michael Johansen, lægger vægt på, at universitetsundervisere har fuldstændig metodefrihed, og han vil derfor ikke blande sig i, hvilke billeder eller tegninger, som undervisere bruger på Aalborg Universitet.

Det er Hanne Leth Andersen fra Roskilde Universitet enig i, og hun mener, at der skal være frihed for undervisere til at tilrettelægge deres undervisning, som de vil. Hun mener dog, at det på mange måder er en etisk overvejelse, som hver underviser må gøre sig personligt, og der bør man også tænke på, hvordan man møder sine studerende med respekt. Til spørgsmålet om, hvorvidt universitetets undervisere undlader at vise tegningerne, selv når det er relevant, er det ikke noget rektor kan svare på. Ledelsen skal ikke se undervisningsmateriale, inden det bruges.

»Jeg kan forestille mig, at der er nogen, der undlader at vise tegninger, og nogen der ikke gør det. Det handler om at skabe vilkår for, at vi kan se hinanden i øjnene som de forskellige mennesker, vi er. Vi skal kunne skabe åbne debatter, hvor vi viser hensyn til hinanden, men det skal være uden at vores budskab og objektivitet går tabt. Det er en menneskelig balancegang, og det er det også i undervisningen,« siger RUC-rektoren.

Nogle undervisere på de danske universiteter fravælger Muhammedtegningerne i deres undervisning, men det er ifølge rektorer de færreste. Og de ”amerikanske tilstande” med advarsler på hvert enkelt fag eller selv på enkelte dele af pensum er ikke på vej ind på de danske universiteter – endnu.