Manglende låsning var årsag til togulykke

Otte mistede livet i ulykke på Storebælt 2. januar. Havarikommissionen mener, at manglende låsning var årsag.

2. januar i år blev otte mennesker dræbt i en togulykke på Storebæltsbroen. Onsdag har Havarikommissionen offentliggjort en endelig rapport om ulykken. Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Havarikommissionen anser i endelig rapport manglende låsning for at være årsag til, at sættevognstrailer kunne blæse af og ramme et tog i ulykken på Storebælt 2. januar.

Otte personer mistede livet, og 18 blev kvæstet - heraf fire alvorligt, da et lyntog fra DSB blev ramt af en trailer fra et godstog fra selskabet DB Cargo.

Siden er årsagen til ulykken blevet undersøgt af blandt andet Havarikommissionen, som nu har offentliggjort sine endelige konklusioner.

I rapporten vurderer Havarikommissionen, at »det eneste sandsynlige scenarie er, at sættevognstraileren var læsset med hovedbolten i skamlen, men at skamlen ikke var låst inden ulykken.«

Videre lyder det:

»Havarikommissionen anser den manglende låsning for at være årsagen til, at den tomme og dermed relativt lette sættevognstrailer kunne blæses af sin plads i godstoget og kollidere med lyntoget L 210.«

/ritzau/