Gamle mænd på nye motorcykler koster liv

Motorcykler er i stigende grad involveret i dødsulykker, og nu skal årsagerne klarlægges. En teori er, at midaldrende mænd mister kontrollen over de mange hestekræfter.

Et markant stigende antal motorcykler involveres i dødsulykker på de danske veje. Mens 15 personer mistede livet i en motorcykelulykke i 2005, er der i år foreløbigt registreret 29 dødsulykker, hvor enten motorcyklisten, passagerer eller modparten mistede livet.

Udviklingen er så alarmerende, at transportminister Carina Christensen (K) har bedt Havarikommissionen for Vejtrafikulykker om at gennemføre en dybdeanallyse af motorcykelulykker og finde forklaringerne på, hvorfor det går så galt.

Ifølge formanden for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, Sven Krarup Nielsen, er det i modsætning til andre typer trafikulykker ikke de unge, fartglade mænd, der er overrepræsenteret i motorcykelulykker. Det er derimod midaldrende og ældre mænd, der tegner sig for en stor del af stigningen.

En af teorierne er, at nogle midaldrende mænd tog kørekort til motorcykel, da de var omkring de 18 år. Det blev dog ved det, og de kom aldrig i stor stil ud at drøne på to hjul, men helligede sig familie og børn. Og først nu har de fået tid, lyst og råd til at udleve den gamle drøm om et sus på motorcykel.

»Så har de måske anskaffet sig en model, der er langt mere voldsom end den, de i sin tid fik kørekort til. Og så går det galt,« siger Sven Krarup Nielsen, der vil efterprøve teorien, når undersøgelsen går i gang til foråret.

Ingen forsøg i 50 år
Dybdeanalysen vil både tage udgangspunkt i konkrete motorcykelulykker og en række nye forsøg med moderne motorcykler, der vælter med høj fart.

»Der er ikke gennemført danske forsøg i de sidste 50 år. Dem, vi har, er fra dengang, vi kørte på Nimbus,« siger Sven Krarup Nielsen og tilføjer, at man godt kan lave aktive forsøg med havarerede motorcykler uden brug af stuntmen eller andre af kød og blod.

»Vores opgave er at finde de bagvedliggende faktorer, der gør, at ulykkerne sker. Det kan være fejl, motorcyklisten har gjort. Det kan også være modparten, som burde have været mere opmærksom,« siger Sven Krarup Nielsen og peger på, at nogle ulykker sker, når en bilist kører ud på den vej, hvor motorcyklisten kører.

»Spørgsmålet er, om bilisten ikke ser motorcyklisten. Eller om motorcyklisten kører med en hastighed, som er så høj, at bilisten fejlbedømmer farten,« siger han.

Transportminister Carina Christensen ser frem til resultatet af undersøgelsen og de anbefalinger, Havarikommissionen skal komme med for at forbedre trafiksikkerheden for motorcyklister.

»Man kunne forestille sig, at tiltag omkring sikrere påklædning og udstyr samt et øget fokus på personer, som erhverver motorcyklen i en sen alder, kunne være fornuftige. Men det vil vi vide meget mere om, når undersøgelsen foreligger,« siger Carina Christensen.

Da Danmarks Transportforskning for fem år siden gennemførte en undersøgelse af hurtige knallerter, der må køre 45 km/t, fremgik det også, at en del motorcykelulykker skyldes, at bilister overser motorcyklerne eller forveksler dem med knallerter. Og Rådet for Større Færdselssikkerhed peger på farten som den væsentligste årsag og efterlyser en bedre køreundervisning, hvor kommende motorcyklister bl.a. træner intensivt i svingteknik.

Stigningen i antallet af motorcykelulykker er ikke et rent dansk fænomen. Derfor forventer transportministeren, at undersøgelsen også vil blive mødt med interesse i udlandet.