En forside med Mette Frederiksen har vakt opsigt – nu lægger topchef luft til folkene bag

Statsministeren bliver kaldt for »Hele Danmarks Mette« på forsiden af majudgaven af magasinet Lime, som udgives i samarbejde med dagligvarekæden Netto. Det har fået flere politiske iagttagere til at spærre øjnene op.

»Det her kunne Socialdemokratiet ikke købe sig til …,« skriver tidligere justitsminister Søren Pind på Twitter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Nissen/Politiken/Ritzai Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Statsminister Mette Frederiksen (S) pryder forsiden på den seneste udgave af magasinet Lime.

Og den titel, Frederiksen bliver givet af magasinet, der uddeles gratis i dagligvarekæden Netto, er også én, de fleste gerne ville pryde sig med.

»Hele Danmarks Mette,« står der således på omslaget af magasinet.

side 4 kan man læse redaktøren byde læserne god læselyst og bemærke, at »mens jeg har vandret rundt i den smukke natur, har Mette Frederiksen kæmpet for at holde sammen på det her land og skabe orden i kaos«:

»Jeg har mange gange det sidste år tænkt, at jeg var glad for, at jeg ikke var statsminister. Men sådan har Mette Frederiksen det heldigvis ikke.«

Ni sider længere inde finder man selve interviewet med statsministeren med citatoverskriften »Jeg har altid stræbt efter at gøre verden mere retfærdig«.

Topchef: De burde have overvejet objektiviteten nærmere

Forsiden har søndag aften fået flere reaktioner på Twitter.

Tidligere Venstre-minister og folketingsmedlem Søren Pind skriver, at »det her kunne Socialdemokratiet ikke købe sig til«, mens Kristian Madsen, der er chefredaktør og direktør for A4 Medier og tidligere politisk kommentator på Politiken, lader forstå, at »Netto er gået all-in i kundemagasinet«.

Netto hører under Salling Group, og administrerende direktør Per Bank har søndag aften også fundet anledning til at kommentere forsidebeskrivelsen af den socialdemokratiske statsminister.

»Redaktionel produktion af magasinet varetages af eksternt contentbureau, der i dette tilfælde burde have overvejet objektiviteten nærmere,« skriver han.

Contentbureauet OTW udgiver magasinet Lime ti gange om året.

Enhedslistens sundhedsordfører og tidligere politiske ordfører, Pernille Skipper, har dog også blandet sig i diskussionen på Twitter og bemærket, at hun selv – og underforstået altså ikke kun Mette Frederiksen – tidligere har prydet forsiden af magasinet med en personbeskrivelse, hun ikke var ked af.

Nettos administrerende direktør, Michael Løve, har desuden gjort opmærksom på, at også tidligere Venstre-minister og -næstformand Inger Støjberg har været på forsiden Lime.

»Lime er et kundemagasin til kvinder med en uafhængig redaktion. Der er lavet mange portrætter af kvinder gennem årene. Det ændrer ikke på, at Netto er politisk uafhængig, selvom overskriften (på udgaven med Mette Frederiksen, red.) nok kunne have været mere neutral,« skriver han i et svar til Søren Pind.