Danskerne klarer heden med koldskål

Salget af koldskål har sat rekord i sommerheden, fortæller COOP Danmark.

Danskerne er vilde i varmen - med koldskål. COOP Danmark A/S melder om rekordsalg af den simple sommerdelikatesse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der lægges masser af koldskål og kolde øl i indkøbskurvene, når danskerne køber ind i de danske supermarkeder i sommervarmen.

- Salget af øl og sodavand fordobles i forhold til om vinteren, og salget af koldskål vokser mellem 200 og 300 procent, når vi har et vejr, som det vi har nu i forhold til køligere sommervejr, fortæller Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør i Coop Danmark A/S.

Læs også: Den danske sommer gør comeback

En kølig varmerekord

Han fortæller samtidig, at der om sommeren sker en ti-dobling i salget af koldskål i forhold til de første forårsuger, og det har resulteret i en ny rekord.

- Netop i sidste uge satte vi rekord i salget af koldskål på en enkelt uge, og det tegner også til, at salget bliver ekstremt stort i den her uge, siger Jens Juul Nielsen.

Han forklarer, at sidste uges ekstraordinære salg skyldes kombinationen af det gode vejr og et fælles tilbud på koldskål i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli'Brugsen og Fakta.

Læs også: 10 steder du kan bade i København

Ikke på grund af varmen

Og når det kommer til isspisning, er det faktisk solen og ikke varmen, der er afgørende for salget, fortæller Jens Juul Nielsen.

- Når solen skinner fordobler vi salget af ispinde i forhold til en sommeruge, hvor der ikke er solskin. At solen skinner har langt større betydning end temperaturen alene for issalget, siger han.

Det betyder selvfølgelig ikke, at vi skynder os ned i SuperBrugsen og Kvickly for at købe is, når solen bryder igennem skyerne en kold januardag. Uden for sæsonen er issalget næsten lig nul, fortæller informationsdirektøren.

Coop Danmark ønsker af konkurrencemæssige hensyn ikke at oplyse de konkrete salgstal.  

Læs også: Vi ved hvad du lavede i sommer