Dansk Energi: Sluk Lyset-kampagne rammer forbi skiven

I en time lørdag aften slukker byer verden over lyset i klimakampens navn, men kampagnen mødes af kritik.

Foto: Peshkova
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mørket sænker sig lørdag aften rundt i hele verden fra Operahuset i Sydney til det danske Kronborg Slot.

Det sker, når WWF Verdensnaturfonden med den årlige klimakampagne Earth Hour opfordrer alle til at slukke lyset mellem 20.30 og 21.30.

Formålet er at skabe fokus på klimakampen. Elforbruget er dog et misforstået mål, mener Dansk Energis direktør, Lars Aagaard.

- Hvis vi skal lykkes med at bekæmpe det stigende CO2-udslip, så skal vi elektrificere vores samfund, siger han.

- Så jeg synes, vi skulle bruge et andet symbol. For eksempel kunne vi lave en event, hvor vi ikke kørte i bil en time, eller hvor det handlede om at få danskerne til at tage en vegetarisk aften.

Den betragtning ser miljøfaglig chef i WWF Verdensnaturfonden, John Nordbo, dog ikke meget fornuft i.

- Jeg er godt klar over, at Dansk Energi gerne vil frikende elsektoren fra at være en del af klimaproblemet, men sådan er det jo ikke, siger han.

- Det er jo sådan, at omkring halvdelen af den strøm, vi får i Danmark i dag, er produceret på fossil energi, og det giver rigtig god mening også i en dansk sammenhæng at spare på el.

/ritzau/