Berlingske byder på satire og debat i æteren

Berlingske vil med en ny landsdækkende radiokanal, Radio 24syv, lave radio på en ny måde.

Berlingske Medias og PeopleGrops bud på en ny radiokanal, Radio 24syv, vil byde lytterne på alt fra hurtige nyheder og skarpe analyser til dybdegående debatter og spiddende satire. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingskelæsere og alle andre danskere kan se frem til masser af nyheder, kulturstof, aktuelle emner, satire, sport og musik, hvis de fremover får mulighed for at lytte til radiokanalen Radio 24syv.

Berlingske kan i dag løfte sløret for det såkaldte programkoncept for en ny, landsdækkende FM4-kanal kaldet Radio 24syv, som Berlingske Media vil drive i samarbejde med PeopleGroup, og bag sløret gemmer der sig en lang række forskellige og varierede programmer fra ind- og udland.

FM4-kanalen blev oprettet i forbindelse med medieforliget sidste år og blev hurtigt døbt Radio Møller efter kulturminister Per Stig Møller (K). Den er ment som en konkurrent til Danmarks Radios (DR) P1 og får omkring 100 millioner licenskroner til at lave kvalitetsprogrammer for om året.

Ifølge konceptet vil Radio 24syv have »nyheder som omdrejningspunkt og livsnerve«, og i nyhedsprogrammerne vil der være »tid til uddybning« og »tid til fordybelse og samtale«.

Koncerndirektør Lisbeth Knudsen forklarer, at Berlingske Media med den nye radiostation vil »betræde en sti, der ikke er betrådt før«.

»Vi vil gerne lave radio for dem, der er for gamle til P3, for unge til P4 og for moderne til P1. Vi forventer at tage lyttere både fra P3, P4 og P1,« siger hun:

Som noget helt nyt i det danske mediebillede vil Radio 24syv ifølge Lisbeth Knudsen »kunne rydde fladen, hvis der sker noget som det i Japan«.

»Det findes ikke på radio i dag. Det, at man kan lave en sammenhængende flade på samme måde som TV 2 News, hvor man bringer nyhed og dybde ind i et samlet perspektiv,« forklarer hun.

Selv om omdrejningspunktet »i høj grad vil være aktualitet og debat«, vil der ifølge Lisbeth Knudsen også være en »en betydelig andel kultur« og helt nye former for debat samt satire.

Berlingske Media og PeopleGroup er de eneste ansøgere til den nye FM4-kanal, og på et møde 5. april i Radio- og TV-nævnet vil den ifølge Lisbeth Knudsen »forhåbentlig« blive godkendt, ligesom hun håber på, at EU til den tid har sagt ja til udbuddet af radiokanalen.

Hvis der bliver sagt ja til Radio 24syv, vil den begynde at sende fra 1. november, og som noget af det første skal bestyrelsen, som Lisbeth Knudsen er formand for, finde en ny radiodirektør.

»Det haster,« som hun udtrykker det.

Hun understreger, at radioen »ikke er et kommercielt projekt«.

»Det er ikke noget, vi kommer til at tjene penge på. Det er et publicistisk projekt. En samfundsopgave at få brudt Danmarks Radios monopol på landsdækkende radio,« siger hun og oplyser, at det endnu ikke er afgjort, hvorfra Radio 24syv skal sende i døgndrift.

Radioen får en nyheds- og aktualitetsredaktion, men mange af programmerne, f.eks. satire, vil blive produceret af eksterne leverandører.

Medieforsker Per Jauert, Aarhus Universitet, vurderer, at det er »et meget snævert felt«, den nye radio skal konkurrere på.

»Det er først og fremmest P1, Radio 24syv skal hente lyttere fra. Omkring syv procent af den samlede radiolytning er til P1. Spørgsmålet er, hvor meget Radio 24syv kan rykke på det. Det kan vel kun ske ved at tage lyttere fra P1 og derefter forsøge at stjæle lyttere fra P4,« mener han.

Ifølge Per Jauert vil Radio 24syv blive en station, der »henvender sig til de lidt ældre, veluddannede og kulturbrugende lyttere«.