16 gode råd til langdistancerejsen

Vinteren er sæson for flyrejser til fjernt beliggende og varme himmelstrøg. Det betyder ofte et tocifret antal timer i flyet. Vi guider til, hvordan man får den bedst mulige rejse.

Rejseliv imported photo

1. Direkte vs. mellemlandinger. Nogle vil helst nøjes med én omgang sikkerhedskontrol, venten ved gaten og moslen ind og ud af flyet, mens andre foretrækker at bryde flyrejsen op i flere etaper. Gør det, du er mest til. 

Se også: Guide til underholdning på fly

2. Bed stewardessen om tæppe og pude. Også gerne to, hvis du har behov for det. Jo blødere omgivelser, jo nemmere at falde i søvn. 

3. Hvis du gerne vil sove så meget som muligt, så bed stewardessen om ikke at blive vækket til morgenmaden (ofte to timer før landing). Medbring i stedet noget frugt og snacks, som du kan spise, når du vågner. 

4. Børst tænder, inden du lægger dig til at sove. Og igen, inden flyet lander. 

5. Tag komfortabelt tøj med og skift lige inden, du går om bord på flyet. Vælg tøj, der sidder løst, gerne noget, der er lidt langt (så du ikke får »et stykke med bart« på den underste del af ryggen), og i flere lag, så du kan tage det af og på efter behov. Medbring rent tøj (inkl. undertøj), du kan skifte til, inden du lander. 

6. Specielt til kvinder: Tag makeuppen af og brug en god fed creme til ansigtet. Brug også læbebalsam. 

7. Medbring noget at fordrive tiden med. En bog, et magasin, spil eller en iPad spækket med det hele (inkl. et fuldt opladet batteri). 

8. Vælg dit sæde med omhu. Vil du sove, er et vinduessæde en vinder. Vil du stå meget op, er en gangplads det bedste valg. Vil du gerne hurtigt gennem immigration, når du ankommer, skal du vælge en plads så langt fremme i flyet så muligt (så du ikke kommer efter dine medpassagerer, der er kommet ud af flyet før dig). 

9. Vær udhvilet inden afgang. Kan man ikke falde i søvn på flyet, er man dobbelt træt, når man lander. 

10. Medbring ørepropper, nakkepude, og sovebriller. Det højner muligheden for at sove nogenlunde komfortabelt. 

11. Drik masser af vand, gerne to-tre liter. Medbring evt. en (tom) flaske, du kan få stewardesserne til at fylde op. Undgå kaffe, te, cola og alkohol. 

12. Spænd sikkerhedsbæltet over dit tæppe, så du ikke bliver vækket af en stewardesse, der vil tjekke, om du har det på. 

13. Snup evt. en pille, der vil få dig til at døse hen. Baldrian (fås hos bl.a. Matas) er gode. 

14. Placer det, du skal bruge på turen, i sædelommen foran dig – så er du fri for en stor taske på gulvet foran dig OG for at skulle rode rundt efter din taske i hattehylden. Hav også dit pas og en kuglepen her, hvis du skal udfylde diverse formularer inden landingen. 

15. Smør Vick Vaporub – eller noget tilsvarende – under næsen. Det kan lindre de forkølelsessymptomer, man kan få af den tørre kolde luft på fly. 

16. Brug støttestrømper. Hver eneste år får mange passagerer alvorlige blodpropper i benene, som kommer, fordi benene svulmer op, når man sidder ned. En såkaldt flystrømpe - eller støttestrømper - kan forhindre det. Det, den gør, er, at den trykker - uden at man mærker det - på benet og dermed forhindrer det i at hæve. Strømperne kan købes i bl.a. Matas og på apoteket, men også i adskillige online-butikker. 

 

Se også: Sådan slipper du af med din flyskræk